En vilsen själ på jakt efter en Turskida. (och bindning)

• Trådstartare Trådstartare user133436
  • Start datum Start datum
Annars är där också Dynafit Titan Ultra Light som jag själv har. De kan du få tämligen billigt nu på rea t.ex. addnature....Gällande styvheten på dessa märker jag att man måste dra dom ganska hårt för få dom sk styvare... Vilket gör så åker jag offpist så sitter dom najs,,, lite mjukare åtdragna,,, och skall jag åka pist så drar jag åt dom. Jag har även satt på WC-booster strap för att få den ännu tajtare och styvare...viljet funkar som attans....
Det kan ju vara ett alterntiv om den passar din fot,,,
Sen är dom ju rena drömmen att gå med jämfört pistpjäxor...... bara till och från backen,,, på lunchen,,,afterskin.... long live gummisula :D

Fann precis ATOMIC WAYMAKER TOUR 100, kan va något för mig :)

Har aldrig satt min fot i ett par Dynafit-pjäxor så har ett lätt orosmoln kring lästen. Min fot skulle jag vilja säga är "mellan", dvs boots för smala fötter går ofta bort medan boots anpassade för breda- /konstiga fötter blir för mycket "bad-toffel-sim" - för stora. Iof kan man ju alltid trycka lite om skulle hitta en reko Dynafit, men man vill ju börja i rätt ände..

Har en undran angående Salomon Quest: det nämndes tidigare att de kommer med Tech-sulorna i år. Men kommer T-sulorna passa/kunna skruvas på på alla/äldre Quest´s??

@ Piglet55
Söker fortfarande svar på Technica-flex vs Salomon-flex. Har vaga minne av då jag provat Technica-boots. Upplevde flexet som följsamt hela vägen som jag minns det (men lite VÄL följsamt, kändes som överdelen nästan flexade ner till de nedre buckle´sarna utan värdigt motstånd), alltså mer soft än Salomon. Men det hade förmodligen mer att göra med att jag provade en Boot med ett väldigt vekt Flex! :) Dock låg det säkert kring 90 då pjäxan var i int-adv-segmentet å inte direkt billig (tror de var orangea Technica Magnesium när jag tänker efter, detta var kring 2008 cirka).

Du som kört en del Cochise, har du några tanker om läst/flex i jämförelse med en "normal" Salomon-boot?

Senast ändrad:
limegreen sa:
@ Piglet55
Söker fortfarande svar på Technica-flex vs Salomon-flex. Har vaga minne av då jag provat Technica-boots. Upplevde flexet som följsamt hela vägen som jag minns det (men lite VÄL följsamt, kändes som överdelen nästan flexade ner till de nedre buckle´sarna utan värdigt motstånd), alltså mer soft än Salomon. Men det hade förmodligen mer att göra med att jag provade en Boot med ett väldigt vekt Flex! :) Dock låg det säkert kring 90 då pjäxan var i int-adv-segmentet å inte direkt billig (tror de var orangea Technica Magnesium när jag tänker efter, detta var kring 2008 cirka).

Du som kört en del Cochise, har du några tanker om läst/flex i jämförelse med en "normal" Salomon-boot?
Tyvärr har jag ju inte så mkt att jämföra med. Jag har aldrig någonsin provat ett par salomonpjäxor så det är lite svårt att göra någon jämförelse.

I och med att jag brukar lägga ut mer pengar på att trycka pjäxor än dom kostar så är jag ju mest överlycklig att cochisen i stort sett var kärlek vid första ögonkastet.

Flexmässigt så är dom på den mjukare delen av spektrumet som jag upplever som "lagom" dvs det finns bra mkt hårdare pjäxor men trots att jag väger in på över 100 kg med utrustning på så upplever jag det inte som ett problem och jag flexar inte igenom dom. Bara att dra åt översta spännet lite till så styvare den upp sig ännu mer.

Det enda negativa jag kunnat läsa mig till är att innerskon blir lite svampig efter säg 100 dagar eller så. Men den dagen den sorgen.

Annars är det genialiska övre spännet helt fantastiskt och jag såg att det var någon annat märke gjort en copy-paste på det tills i år. Samt att gummisula + gåläge är ju guds gåva till skidåkarna. I kabinen, mataffären, afterskin, lek och skidskolan med de minsta osv.....

Okey jag tackar för alla svar & tar med mig de i bakhuvudet då jag ska bege mig ut & klämma & känna lite i butik.

Tillbaka
Topp