Enforcer 110 - längd?

chrillelille

Aktiv medlem
Enforcer 110 - längd?
Provåkte ett gäng skidor i Åre i helgen och föll pladask för Nordica Enforcer 110 (testade också Opinion 108, Atris, Rustler 11). Jag testade dock bara 185cm och i Åres hårda före så kändes det oväntat bra. Jag är dock van vid längre skidor, senast kört Armada TST 192, Norwalk 189 och Corvus idag 193. Därför är jag nu osäker på längd, då jag inte fick chans att provåka Enforcer 110 i 191cm.

Är det någon här som har provåkt båda och kan beskriva skillnaden?

De som lånade ut skidan trodde att 191cm skulle kunna kännas plankig, men skidan har ju mycket rocker fram och bak, relativt mjuk tip och tail och kort radie.

Mina tankar går såhär:
185cm: kommer kännas mer lekfulla, lättare att gå med, mer svängiga i skogen (även om jag hört "experter" säga att en längre skida blir mer svängig i skogen då den flyter bättre)
191cm: mer stabilitet, bättre flyt, men fortfarande en mycket mer lättåkt skida än mina corvus

Jag är 184cm, väger 80kg och kör relativt stort. Dock så tänker jag att med en mindre skida kunna köra mer "kontrollerat", därav sökandet efter en mindre köttig skida än Corvus (som jag dock älskar) som är lite stor för min vikt/längd.

Vad säger ni?

Enforcer 110 - längd?
Åker personligen på ett par Enforcer 100, väger 88 och är 190cm lång. Åker både pist och puder även om pist tyvärr upptar mesta tiden, aldrig tvekat en sekund på skidan och inte upplevt dåligt flyt eller att de skall vara instabila oavsett fart och pist!

Enforcer 110 - längd?
Hej
Åkte på 191cm i Hemsedals skidtest. Jag tror att 191cm är det du ska ha för den är ju inte svår åkt på något vis. Är själv 175cm lång 78kg tung.

Tillbaka
Topp