Engelberg

v96erist

Ny medlem
Engelberg
Hejsan!
Jag ska tillbaka till Engelberg i slutet av Januari, och har borjat se mig om efter bra tips online pa ski touring / mountaineering. Det finns naturligtvis en hel del bra offpist i direkt ansluting till liftsystemet, men jag har hittills inte sett nagot riktigt bra forslag pa vart man ska ta vagen om man vill till lite mer ostorda ak eller bara ut och knata ett par timmar. Nagon som har nagra forslag?

Laste om en offpist-repa ner pa Galtiberg. Det verkar helt fantastiskt, men ocksa som att det kan vara lite svart att hitta ratt mellan glaciarsprickor, branter och inte minst naturskyddsomraden. Nagon som har erfarenhet att dela med sig av?

Stefan

Engelberg
Hej
Engelberg har ju fantastisk offpist men är väl kanske inte något Mecka för touring, åtminstone inte om man utgår från själva byn.
Kan dock varmt rekommendera Grassens nordsida, ca 1900 höjdmeter ren nordsluttning hyfsat brant med jämn lutning i fallinjen hela vägen.
Fina vyer mot mot Spannort när man kommer lite högre upp, läckert också att knata omkring under Titlis imponerande ostvägg.
Hela området är mycket lavinbenäget så man måste absolut invänta rätt förhållanden. Jag har sett lavinkäglor som inte smält på hela sommaren och grova granar som knäckts som tändstingor en bit upp på MOTSATTA sidan dalen.

Har man bil är också Oberrickenbach en höjdare med lättillgängliga och fina toppar som Ruchstock och Laucherenstock. Vägen går från Wolfenschiessen (strax efter Stans från Luzern-hållet sett) upp till Oberrickenbach, därifrån linbana upp till Bannalp som man utgår ifrån.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp