Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Enkätundersökning till exjobb
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SNUGEN" data-source="post: 1085376" data-attributes="member: 98569"><p>Svarade på enkäten nyss och tycker idéen låter intressant fast fick en ide som jag tänkte dela med mig av här. </p><p></p><p>Nu vet ju inte jag vad exakt du planerar att skapa men min tanke är att det skulle kunna vara bra med en app/tjänst som i planeringsfasen av en dag på fjället kan ge en lista på vilka risker man kommer stöta på. </p><p></p><p>För min egen del så brukar jag oftast kvällen innan jag ska ut på fjället sätta mig ner och kolla på kartan och lavinprognosen och se vad för förhållanden och risker som jag kommer stöta på och sedan skriva ner en lista på detta. Då kollar jag alltså vindriktningar, lutningar, bedömning av snön, terrängfällor osv.. Det skulle då vara smidigt om det fanns en tjänst som kunde göra en liknande bedömning fast som tar bort den mänskliga aspekten av det så att man ställs inför mer konkret fakta. Med den mänskliga aspekten menar jag att man kan alltid argumentera för att göra något genom att vrida och vända på fakta så att det stämmer överens med sin egna vilja, självklart går det att göra samma sak med den information som tjänsten skulle framställa fast jag tror att den gör det mer tydligt vad man faktiskt ger sig in på. Jag tror att det skulle kunna vara mer effektivt i att få någon att välja bort ett bra åk jämfört med om man får informationen när man står på toppen av det planerade åket. </p><p></p><p>Det är mina egna tankar om problemet i alla fall...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SNUGEN, post: 1085376, member: 98569"] Svarade på enkäten nyss och tycker idéen låter intressant fast fick en ide som jag tänkte dela med mig av här. Nu vet ju inte jag vad exakt du planerar att skapa men min tanke är att det skulle kunna vara bra med en app/tjänst som i planeringsfasen av en dag på fjället kan ge en lista på vilka risker man kommer stöta på. För min egen del så brukar jag oftast kvällen innan jag ska ut på fjället sätta mig ner och kolla på kartan och lavinprognosen och se vad för förhållanden och risker som jag kommer stöta på och sedan skriva ner en lista på detta. Då kollar jag alltså vindriktningar, lutningar, bedömning av snön, terrängfällor osv.. Det skulle då vara smidigt om det fanns en tjänst som kunde göra en liknande bedömning fast som tar bort den mänskliga aspekten av det så att man ställs inför mer konkret fakta. Med den mänskliga aspekten menar jag att man kan alltid argumentera för att göra något genom att vrida och vända på fakta så att det stämmer överens med sin egna vilja, självklart går det att göra samma sak med den information som tjänsten skulle framställa fast jag tror att den gör det mer tydligt vad man faktiskt ger sig in på. Jag tror att det skulle kunna vara mer effektivt i att få någon att välja bort ett bra åk jämfört med om man får informationen när man står på toppen av det planerade åket. Det är mina egna tankar om problemet i alla fall... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Enkätundersökning till exjobb
Tillbaka
Topp