Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Enklare skidanläggning/skidbacke för nybörjare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JEZ-revived" data-source="post: 1249709" data-attributes="member: 168787"><p>Om ni ska vara iväg i flera dagar så är nog Branäs svårslaget. Flera nybörjarbackar i gradvis ökande svårighetsnivå. Barnvänligt, modernt och appifierat och 10 mil närmare än Sälen.</p><p></p><p>För dagsturer finns mycket att välja på som ligger närmare och som många redan har nämnt: Vallåsen, Ulricehamn och Isaberg är väl de främsta. Vallåsen har jag inte varit vid, men tittar man på deras pistkarta så verkar de ha den längsta gröna backen av småanläggningarna. Dessutom ligger de närmast er.</p><p>Men samtliga av dessa har nybörjaråkning och minst en blå backe. Jag gillar Ulricehamn, men mina skidvana barn föredrar Isaberg.</p><p></p><p>På vägen upp till fjällen, via E6/E45 ligger dessutom Alebacken, Åmål skicenter, Sunne skicenter och Hovfjället.</p><p>Alebacken lärde jag mitt systerbarn att åka skidor i helgen, men det är en minianläggning.</p><p>Åmål har jag inte testat.</p><p>Sunne är toppen för en så liten anläggning, men lång väg för få nybörjarbackar. De har en lång blå backe som kan vara intressant efter någon dag på skidor.</p><p>Hovfjället är fint, har en del nybörjarbackar, men knepigt pistupplägg och sittliften är ganska brutal.</p><p></p><p>Sammanfattningsvis: Välj Branäs eller Vallåsen. Och väljer ni något söder om Värmland, glöm inte att kolla vilka backar som är öppna. De mesta kan ha regnat bort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JEZ-revived, post: 1249709, member: 168787"] Om ni ska vara iväg i flera dagar så är nog Branäs svårslaget. Flera nybörjarbackar i gradvis ökande svårighetsnivå. Barnvänligt, modernt och appifierat och 10 mil närmare än Sälen. För dagsturer finns mycket att välja på som ligger närmare och som många redan har nämnt: Vallåsen, Ulricehamn och Isaberg är väl de främsta. Vallåsen har jag inte varit vid, men tittar man på deras pistkarta så verkar de ha den längsta gröna backen av småanläggningarna. Dessutom ligger de närmast er. Men samtliga av dessa har nybörjaråkning och minst en blå backe. Jag gillar Ulricehamn, men mina skidvana barn föredrar Isaberg. På vägen upp till fjällen, via E6/E45 ligger dessutom Alebacken, Åmål skicenter, Sunne skicenter och Hovfjället. Alebacken lärde jag mitt systerbarn att åka skidor i helgen, men det är en minianläggning. Åmål har jag inte testat. Sunne är toppen för en så liten anläggning, men lång väg för få nybörjarbackar. De har en lång blå backe som kan vara intressant efter någon dag på skidor. Hovfjället är fint, har en del nybörjarbackar, men knepigt pistupplägg och sittliften är ganska brutal. Sammanfattningsvis: Välj Branäs eller Vallåsen. Och väljer ni något söder om Värmland, glöm inte att kolla vilka backar som är öppna. De mesta kan ha regnat bort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Enklare skidanläggning/skidbacke för nybörjare?
Tillbaka
Topp