Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Enlight vs. Device
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nordgren" data-source="post: 160664" data-attributes="member: 44831"><p>Jag har provat både Enlight och Device, och tycker personligen att Enlight är ljusår bättre.</p><p></p><p>Dock ska sägas att jag är stor, 192 och 95 kg. Kört mycket och är duktig freeridare som gillar maximal fart, stora berg, gärna med bottenlöst puder eller om inte det finns så hårda nypistade backar. Åker aggresivt och aktivt. Så från utgångspunkt för mig så är Enlight en mycket bättre bräda. Den är styv och ska köras snabbt och hårt på rena skär hela tiden. Börjar man fjanta runt och tappa skäret och sladda runt i svängarna så förlorar brädan sin mening och Devicen är mycket bättre.</p><p></p><p>MEN, om du alltid håller rena skär (!), obs här, för det är förvånansvärt få som gör det skulle jag säga, även om folk tycks tro att de inte sladdar runt. Som sagt, håller du rena skär och (med tanke på din vikt) orkar köra på en styv bräda så ska du absolut (!) slå till på en Enlight. Mycket trevlig bräda som går riktigt bra, ligger som på räls i skären och inte tappar kantgreppet när det är isigt eller ojämnt underlag. En styv bräda är otroligt givande och trevlig att köra på om man behärskar det. Annars kan de bli klumpiga och bångstyriga. Men de ger en riktigt fin stabilitet och en riktig kick ut ur svängarna när man trycker på vilket inbjuder till en aktiv och kraftfull åkning. Helt underbart. </p><p></p><p>Dock så ska sägar att har man en styv bräda så måste man enligt mig även ha styva bindningar och skor, vilket blir dyrt! Är det någon länk som saknas så kan man inte använda sin utrustning till fullo.</p><p></p><p>Själv kör jag på en Sims Chaos wide bräda (Styv och värligt "snappig") med ett par Burton P1 carbon bindningar (även dessa är väldigt styva) och Salomon F 24 skor (här också en väldigt styv sko, Salomons värstingsko). Detta paket blir rätt dyrt. Men fördelarna är att det är ett oerhört driv i grejerna och ju hårdare man pressar ju mer trivs prylarna. Ruskig stabilitet och fart som egentligen inte kan jämföras med mjukare prylar.</p><p>Jag har provat att köra brädan med mjukare boots och bindningar och den gör inte allt lika bra ifrån sig utan ska det vara så ska det vara hela vägen.</p><p></p><p>Det du får göra är att fundera på vart din nivå ligger, och din ambitionsnivå kommer att hamna. Det kan vara så att Devicen passar dig bra eftersom du är lätt (och därför inte behöver en lika styv bräda), och att ett par styva skor och bindningar till den kan bli kalas.</p><p>Men just styva bindningar och skor skulle jag absolut satsa på om jag vore dig och vill ha fart och stabilitet. Det gör överföringen mellan dig och bräda så oerhört mycket bättre och du kan pressa mer. Ideal vore ju så klart om du har chans att prova en styv bräda och se om du gillar det och kan pressa den helt i svängarna. Men Devicen funkar säkert till dig, det är ingen dålig bräda, och den kräver inte lika mycket av sin pilot som Enlighten.</p><p></p><p>Lycka till med köp iaf.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nordgren, post: 160664, member: 44831"] Jag har provat både Enlight och Device, och tycker personligen att Enlight är ljusår bättre. Dock ska sägas att jag är stor, 192 och 95 kg. Kört mycket och är duktig freeridare som gillar maximal fart, stora berg, gärna med bottenlöst puder eller om inte det finns så hårda nypistade backar. Åker aggresivt och aktivt. Så från utgångspunkt för mig så är Enlight en mycket bättre bräda. Den är styv och ska köras snabbt och hårt på rena skär hela tiden. Börjar man fjanta runt och tappa skäret och sladda runt i svängarna så förlorar brädan sin mening och Devicen är mycket bättre. MEN, om du alltid håller rena skär (!), obs här, för det är förvånansvärt få som gör det skulle jag säga, även om folk tycks tro att de inte sladdar runt. Som sagt, håller du rena skär och (med tanke på din vikt) orkar köra på en styv bräda så ska du absolut (!) slå till på en Enlight. Mycket trevlig bräda som går riktigt bra, ligger som på räls i skären och inte tappar kantgreppet när det är isigt eller ojämnt underlag. En styv bräda är otroligt givande och trevlig att köra på om man behärskar det. Annars kan de bli klumpiga och bångstyriga. Men de ger en riktigt fin stabilitet och en riktig kick ut ur svängarna när man trycker på vilket inbjuder till en aktiv och kraftfull åkning. Helt underbart. Dock så ska sägar att har man en styv bräda så måste man enligt mig även ha styva bindningar och skor, vilket blir dyrt! Är det någon länk som saknas så kan man inte använda sin utrustning till fullo. Själv kör jag på en Sims Chaos wide bräda (Styv och värligt "snappig") med ett par Burton P1 carbon bindningar (även dessa är väldigt styva) och Salomon F 24 skor (här också en väldigt styv sko, Salomons värstingsko). Detta paket blir rätt dyrt. Men fördelarna är att det är ett oerhört driv i grejerna och ju hårdare man pressar ju mer trivs prylarna. Ruskig stabilitet och fart som egentligen inte kan jämföras med mjukare prylar. Jag har provat att köra brädan med mjukare boots och bindningar och den gör inte allt lika bra ifrån sig utan ska det vara så ska det vara hela vägen. Det du får göra är att fundera på vart din nivå ligger, och din ambitionsnivå kommer att hamna. Det kan vara så att Devicen passar dig bra eftersom du är lätt (och därför inte behöver en lika styv bräda), och att ett par styva skor och bindningar till den kan bli kalas. Men just styva bindningar och skor skulle jag absolut satsa på om jag vore dig och vill ha fart och stabilitet. Det gör överföringen mellan dig och bräda så oerhört mycket bättre och du kan pressa mer. Ideal vore ju så klart om du har chans att prova en styv bräda och se om du gillar det och kan pressa den helt i svängarna. Men Devicen funkar säkert till dig, det är ingen dålig bräda, och den kräver inte lika mycket av sin pilot som Enlighten. Lycka till med köp iaf. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Enlight vs. Device
Tillbaka
Topp