Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="UT" data-source="post: 598783" data-attributes="member: 93408"><p>"Vågar inte lita på mina Dynafit" kan man läsa lite här och där. </p><p></p><p>- Men se till att bindningarna är riktigt noggrannt inställda så är problemen lösta!</p><p></p><p>1. Avståndet sulkant bak och bakbindningen måste vara exakt korrekt. Skall vara max 5,3 mm med FT/ST/Comfort och exakt 4,0mm med TLT Speed, mätt när skidan ligger på ett plant underlag med nertryckt spann. Är avståndet för långt blir det lätt faceplants och tjyvsläpp, och är det för kort tar sulan i bindningen när skidan böjs när man turar.</p><p></p><p>2. Vertikalinställningens har inte elasticitet nog för ishård slagig pist, men det löser man genom att dra åt den ett par hack till, då funkar det till och med vid seriös banåkning, vad man nu har där att göra med sina rando plankor. :D</p><p></p><p>Enda problemet med Dynafit och bredskida (+110mm) jag hört talas om, är ett fall då en frambindningen vreds ur skruvhålen. Antagligen var bindningen slarvigt monterad, för efter att ha skruvat dit inserts och allt drogs ihop med långsamthärdande epoxy höll det resten av säsongen trots att åkaren är en 90kilos tokskalle.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="UT, post: 598783, member: 93408"] "Vågar inte lita på mina Dynafit" kan man läsa lite här och där. - Men se till att bindningarna är riktigt noggrannt inställda så är problemen lösta! 1. Avståndet sulkant bak och bakbindningen måste vara exakt korrekt. Skall vara max 5,3 mm med FT/ST/Comfort och exakt 4,0mm med TLT Speed, mätt när skidan ligger på ett plant underlag med nertryckt spann. Är avståndet för långt blir det lätt faceplants och tjyvsläpp, och är det för kort tar sulan i bindningen när skidan böjs när man turar. 2. Vertikalinställningens har inte elasticitet nog för ishård slagig pist, men det löser man genom att dra åt den ett par hack till, då funkar det till och med vid seriös banåkning, vad man nu har där att göra med sina rando plankor. :D Enda problemet med Dynafit och bredskida (+110mm) jag hört talas om, är ett fall då en frambindningen vreds ur skruvhålen. Antagligen var bindningen slarvigt monterad, för efter att ha skruvat dit inserts och allt drogs ihop med långsamthärdande epoxy höll det resten av säsongen trots att åkaren är en 90kilos tokskalle. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?
Tillbaka
Topp