Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="UT" data-source="post: 601581" data-attributes="member: 93408"><p>För att bli av med is och snö i "klo-hålen" i sulans framdel brukar jag trampa i framdelen och sen pendla skidan fram och tebax några ggr innan jag trampar i hälen. </p><p></p><p>Sen skall man nog veta: Vertikalutlösningens elastisitet är väldigt liten, så för hårdare åkning i slagiga förhållanden måste man dra vertikalskruven ett par DIN-steg hårdare än annars. Horisontalutlösningen har lite mindre elaticitet även den, om man jämför med en modern alpinbindning, men jag har aldrig upplevt några problem med det. Jag brukar ställa horisontalvärdet enligt tabell +3, och vertikal enligt tabell +6. Då orkar jag alltid vrida ur bindningen och klarar knäna och ben, och hälen sitter kvar trots 70 knyck rätt in i ett parti knaggelis. </p><p></p><p>Det viktigaste är trots allt att ställa in längdvärdet "på öret rätt" och sen se till att bindningen sitter som den ska innan man ger sig iväg.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="UT, post: 601581, member: 93408"] För att bli av med is och snö i "klo-hålen" i sulans framdel brukar jag trampa i framdelen och sen pendla skidan fram och tebax några ggr innan jag trampar i hälen. Sen skall man nog veta: Vertikalutlösningens elastisitet är väldigt liten, så för hårdare åkning i slagiga förhållanden måste man dra vertikalskruven ett par DIN-steg hårdare än annars. Horisontalutlösningen har lite mindre elaticitet även den, om man jämför med en modern alpinbindning, men jag har aldrig upplevt några problem med det. Jag brukar ställa horisontalvärdet enligt tabell +3, och vertikal enligt tabell +6. Då orkar jag alltid vrida ur bindningen och klarar knäna och ben, och hälen sitter kvar trots 70 knyck rätt in i ett parti knaggelis. Det viktigaste är trots allt att ställa in längdvärdet "på öret rätt" och sen se till att bindningen sitter som den ska innan man ger sig iväg. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?
Tillbaka
Topp