Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ersätta Salomon Shift med Salomon MTN Tour?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1301484" data-attributes="member: 80520"><p>Jag slänger in en hot take här som i alla fall applicerar på Salomon MTN Tour som den såg ut för några år sen - reserverar mig för att de kan ha ändrat designen (ser dock inte ut så på bilderna, och Salomon gör informationen om det här ganska svår-googlad).</p><p></p><p>Det är en skitbindning som ingen som inte får betalt för den borde använda. Jag ska utveckla lite.</p><p></p><p>1. Din-inställningen är väldigt begränsande, och har väldigt konstig matchning mellan horisontal och lateral utlösning. Jag skulle kalla det en ganska kass design. Det enda sättet att byta utlösningsvärde är att byta på fjädern.</p><p></p><p>Lite smart att ställa lateralutlösningen även genom att byta fjädern, det är det inte någon annan som gör vad jag vet, men (och nu drar jag från minnet eftersom det är väldigt svårt att hitta information om på nätet) det blir väldigt konstigt matchade utlösningsvärden. Typ "DIN" 6 i horisontalutlösningen kombinerat med "DIN" 8 i lateralutlösningen... Sen kan man typ ha "DIN" 9/9 och 10/12 eller nåt sånt också med standardfjädrarna, som jag för övrigt är osäker på om de kommer med vid köp eller om man måste köpa till dem separat. </p><p></p><p>2. Det är en pinbindning som säljs för att vara lätt. Det är den inte. Det finns massor av bindningar med samma eller fler "funktioner" (och steglös DIN-inställning) och lika gedigen design som väger mindre och funkar lika bra.</p><p></p><p>3. Priset på den är väldigt högt. De ligger prismässigt på samma nivå som Ferrari-ATK, de stabilaste och klockrenaste pinbindningarna man kan få tag på för pengar.</p><p></p><p>Gällande Tecton, den är tung, men stabil. Den kommer med vissa quirks precis som alla hybridbindningar. Snö/is i häldelen är något man lär sig hantera när man använt den en del. Jag skulle inte ha den för en skida som är tänkt att enbart tura med, då skulle jag hellre köra en Vipec eller en Xenic om du vill ha ett steg upp på utlösningssäkerheten jämfört med en pinbindning. Vill du ha en klassisk pinbindning, skippa Salomon, kör ATK istället om du är villig att betala för det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1301484, member: 80520"] Jag slänger in en hot take här som i alla fall applicerar på Salomon MTN Tour som den såg ut för några år sen - reserverar mig för att de kan ha ändrat designen (ser dock inte ut så på bilderna, och Salomon gör informationen om det här ganska svår-googlad). Det är en skitbindning som ingen som inte får betalt för den borde använda. Jag ska utveckla lite. 1. Din-inställningen är väldigt begränsande, och har väldigt konstig matchning mellan horisontal och lateral utlösning. Jag skulle kalla det en ganska kass design. Det enda sättet att byta utlösningsvärde är att byta på fjädern. Lite smart att ställa lateralutlösningen även genom att byta fjädern, det är det inte någon annan som gör vad jag vet, men (och nu drar jag från minnet eftersom det är väldigt svårt att hitta information om på nätet) det blir väldigt konstigt matchade utlösningsvärden. Typ "DIN" 6 i horisontalutlösningen kombinerat med "DIN" 8 i lateralutlösningen... Sen kan man typ ha "DIN" 9/9 och 10/12 eller nåt sånt också med standardfjädrarna, som jag för övrigt är osäker på om de kommer med vid köp eller om man måste köpa till dem separat. 2. Det är en pinbindning som säljs för att vara lätt. Det är den inte. Det finns massor av bindningar med samma eller fler "funktioner" (och steglös DIN-inställning) och lika gedigen design som väger mindre och funkar lika bra. 3. Priset på den är väldigt högt. De ligger prismässigt på samma nivå som Ferrari-ATK, de stabilaste och klockrenaste pinbindningarna man kan få tag på för pengar. Gällande Tecton, den är tung, men stabil. Den kommer med vissa quirks precis som alla hybridbindningar. Snö/is i häldelen är något man lär sig hantera när man använt den en del. Jag skulle inte ha den för en skida som är tänkt att enbart tura med, då skulle jag hellre köra en Vipec eller en Xenic om du vill ha ett steg upp på utlösningssäkerheten jämfört med en pinbindning. Vill du ha en klassisk pinbindning, skippa Salomon, kör ATK istället om du är villig att betala för det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ersätta Salomon Shift med Salomon MTN Tour?
Tillbaka
Topp