Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ersättare till SALOMON QUEST?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snej" data-source="post: 1075189" data-attributes="member: 13307"><p>har inte hunnit åka sådär hiskeligt mkt i djupsnö på båda paren, men den första dagen jag åkte 106an så visste jag inte hur mkt det snöat (landade i USA 0430 och gick upp 0700 för att åka lite). Hade hört att det skulle snöa litegrann så tog 106, åker den dessutom i 181 trots att jag normalt brukar åka längre än så. Det hade snöat 25-30 cm och efter lunch öppnade de en tidigare stängd lift så gissningsvis runt 40 cm. Blev klart överraskad av flytet och tänkte egentligen aldrig på att det var en relativt kort och smal skida jag åkte på. Jag skulle vilja säga att de flyter lite olika. Det skiljer ju mest i midjemåttet mellan 106 (140/106/126) och 118 (142/118/129) så det är mer traditionellt tipflyt, om man nu kan säga så,i 106 och 118 är mer surfig i flytet. Surfigheten är ju såklart även beroende på tailrockern som är mer markant än 106. Upplevde dock aldrig att 106 får bromseffekt som en del skidor med mer markant tiprocker kan få. Vet inte om det svarar på din fråga helt och hållet, men jag skulle inte vara rädd för att välja 106 som enda skida om jag skulle åka en del på hårt underlag.</p><p></p><p>//jens</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snej, post: 1075189, member: 13307"] har inte hunnit åka sådär hiskeligt mkt i djupsnö på båda paren, men den första dagen jag åkte 106an så visste jag inte hur mkt det snöat (landade i USA 0430 och gick upp 0700 för att åka lite). Hade hört att det skulle snöa litegrann så tog 106, åker den dessutom i 181 trots att jag normalt brukar åka längre än så. Det hade snöat 25-30 cm och efter lunch öppnade de en tidigare stängd lift så gissningsvis runt 40 cm. Blev klart överraskad av flytet och tänkte egentligen aldrig på att det var en relativt kort och smal skida jag åkte på. Jag skulle vilja säga att de flyter lite olika. Det skiljer ju mest i midjemåttet mellan 106 (140/106/126) och 118 (142/118/129) så det är mer traditionellt tipflyt, om man nu kan säga så,i 106 och 118 är mer surfig i flytet. Surfigheten är ju såklart även beroende på tailrockern som är mer markant än 106. Upplevde dock aldrig att 106 får bromseffekt som en del skidor med mer markant tiprocker kan få. Vet inte om det svarar på din fråga helt och hållet, men jag skulle inte vara rädd för att välja 106 som enda skida om jag skulle åka en del på hårt underlag. //jens [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ersättare till SALOMON QUEST?
Tillbaka
Topp