Ett eller två par skidor

• Trådstartare Trådstartare Ersbo
  • Start datum Start datum
E

Ersbo

Guest
Ett eller två par skidor
Till nästa säsong ska jag införskaffa ett nytt par skidor. Jag har funderat på antingen en offpistorienterad allroundskida med en midja på 100-110 mm och en längd på 185-190 cm som skulle ersätta mina nuvarande skidor eller ett par ännu fetare lagg enbart för offpist och behålla de jag använder nu för pist och hårt före.

Just nu åker jag på ett par Salomon Lord från 2009 (177 cm, 17 m radie, 87 mm i midjan och lätt tiprocker). Jag gillade skidorna väldigt mycket de första två åren jag åkte på dem, den här säsongen har jag dock önskat mig något bredare och stabilare i offpisten. I pisten går de fortfarande fint, kanske en aning korta.

Jag är 15 år, 184 cm lång och väger 75 kilo. Jag skulle säga att jag är en avancerad åkare. På en vinter blir det runt 30 skiddagar för mig och alla i Sverige. Jag åker över hela berget men föredrar offpisten, jag går inte på topptur och åker inte i park. Jag tycker om att åka i medelstora till stora svängar i hög fart och gillar lite stabilare skidor, jag vill dock inte ha ett par tåg med en radie på 40 m.

Vad vinner man på att ha ett respektive två par skidor? Vilken längd och bredd borde jag satsa på om jag skulle köpa en skida enbart för offpist? Personligen tycker jag att 110-120 mm i midjan och en längd på 185-190 cm låter rimligt, men jag kan ha fel. Rena puderskidor à la K2 Pontoon och Völkl Kuro med 130+ i midjan och full rocker känns i alla fall inte motiverat för åkning i Sverige.

Ett eller två par skidor
Jag hade precis samma preferenser, väger dock ca 10 kg mer. Köpte mig ett par 186 völkl gotama. bara 106 midja men med fullrockern flyter den super även i midjedjup snö. Har faktiskt inte dykt en enda gång för mig varken vid åkning eller drop där skidpolarna med breda ickerockers fick äta snö. I pisten går dom som tåget bara du vågar kanta ordentligt för att få i hela skidan i snön (rocker ju). Annars skulle salomon shogun kunna vara ett alternativ, dock skulle jag alla dagar gå på gotaman efter att ha jämfört de två. Om det nu är offpist du vill åka. Vet att båda dessa har lite smalare midja, men det är ingen fara för svenska förhållanden enligt mig så länge som du kör på en fullrocker.

Ett eller två par skidor
@Ersbo
Ditt välformulerade inlägg ger mig ett viss hopp om framtiden ... (med tanke på vad de flesta under 20 år lyckas prestera textmässigt här på freeride).

Min egen erfarenhet är att ett par välkonstruerade skidor med midjemått kring 110 mm ger tillräckligt flyt i de flesta förhållanden och även är hanterbara i pisten. Men ett par skidor över 100 mm i midjan blir tröga i pisten och jobbiga när det är hårt. Dvs när det är så hårt i pisten att skidan inte sjunker ner blir de långsamma kant till kant och hävstångseffekten på grund av den breda midjan högst märkbar.

Självklart ska man ha minst två par skidor ... men då är mitt förslag att du börjar med ett par halvfeta rockers (tip- eller full) med en midja omkring 110 mm, då får du en skida som fungerar i stort sett alla offpistförhållande vi hittar i de svenska fjällen. Men för att även få ett gott utbyte av skidåkningen de dagar då offpisten är "skit" och pisterna stenhårda (vilket tyvärr inte är alldeles ovanligt) kompletterar de med ett par kompetenta pistskidor (70-80 i midjan, 15-16 meter i skärning).

Behovet av ett par rena lössnöskidor (midja över 120 mm) är tyvärr alltför begränsat i de svenska fjällen ...

/MM

Senast ändrad:
Ett eller två par skidor
Allroundskida, topptursskida, storbergsdräpare, überfeting, och ett eller annat par nostalgilagg.
Nej, fem par är absolut minimum! (Under förutsättning att man inte ska ha några renodlade pistlagg, för då blir det ju fler...)

Ett eller två par skidor
Efter tre dagar i Riksgränsen och Narvik lägger jag rösten på att behålla dina pistskidor. Det hårda underlaget som varit här denna helg gillas inte av lite bredare skidor (om man nu inte är Skidåkare av Guds Nåde) eftersom det går fort och blir svårt att ta ned farten... Norddals med is på var inte så kul med Sidestash. Idag tog jag mina Volanter och då kunde man slappna av helt och låta skidorna jobba - inget klapper, inget studsande och en säkerhetskänsla som man inte får med mer lössnöbetonade lagg.

Dock var ju de bredare skidorna en upplevelse i Narvik så fort man kom ned ifrån isvidderna ned i björkskogen... man måste ha ett par helt enkelt.

Ett eller två par skidor
Tack för snabba och bra svar! Jag kommer troligtvis behålla mina Salomon Lord som pistskidor och komplettera med ett par offpistskidor med en midja omkring 110 mm och någon form av rocker.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp