Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ett eller två par skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 867034" data-attributes="member: 13863"><p>@Ersbo</p><p>Ditt välformulerade inlägg ger mig ett viss hopp om framtiden ... (med tanke på vad de flesta under 20 år lyckas prestera textmässigt här på freeride).</p><p></p><p>Min egen erfarenhet är att ett par välkonstruerade skidor med midjemått kring 110 mm ger tillräckligt flyt i de flesta förhållanden och även är hanterbara i pisten. Men ett par skidor över 100 mm i midjan blir tröga i pisten och jobbiga när det är hårt. Dvs när det är så hårt i pisten att skidan inte sjunker ner blir de långsamma kant till kant och hävstångseffekten på grund av den breda midjan högst märkbar.</p><p></p><p>Självklart ska man ha minst två par skidor ... men då är mitt förslag att du börjar med ett par halvfeta rockers (tip- eller full) med en midja omkring 110 mm, då får du en skida som fungerar i stort sett alla offpistförhållande vi hittar i de svenska fjällen. Men för att även få ett gott utbyte av skidåkningen de dagar då offpisten är "skit" och pisterna stenhårda (vilket tyvärr inte är alldeles ovanligt) kompletterar de med ett par kompetenta pistskidor (70-80 i midjan, 15-16 meter i skärning).</p><p></p><p>Behovet av ett par rena lössnöskidor (midja över 120 mm) är tyvärr alltför begränsat i de svenska fjällen ...</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 867034, member: 13863"] @Ersbo Ditt välformulerade inlägg ger mig ett viss hopp om framtiden ... (med tanke på vad de flesta under 20 år lyckas prestera textmässigt här på freeride). Min egen erfarenhet är att ett par välkonstruerade skidor med midjemått kring 110 mm ger tillräckligt flyt i de flesta förhållanden och även är hanterbara i pisten. Men ett par skidor över 100 mm i midjan blir tröga i pisten och jobbiga när det är hårt. Dvs när det är så hårt i pisten att skidan inte sjunker ner blir de långsamma kant till kant och hävstångseffekten på grund av den breda midjan högst märkbar. Självklart ska man ha minst två par skidor ... men då är mitt förslag att du börjar med ett par halvfeta rockers (tip- eller full) med en midja omkring 110 mm, då får du en skida som fungerar i stort sett alla offpistförhållande vi hittar i de svenska fjällen. Men för att även få ett gott utbyte av skidåkningen de dagar då offpisten är "skit" och pisterna stenhårda (vilket tyvärr inte är alldeles ovanligt) kompletterar de med ett par kompetenta pistskidor (70-80 i midjan, 15-16 meter i skärning). Behovet av ett par rena lössnöskidor (midja över 120 mm) är tyvärr alltför begränsat i de svenska fjällen ... /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ett eller två par skidor
Tillbaka
Topp