Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ett par bra lagg till vintern?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="karln" data-source="post: 341580" data-attributes="member: 61849"><p>det finns en hel del intressanta åsikter och tankar i tråden om B-squads och för att inte tala om PNybergs eminenta smearskitråd. Kanske inte riktigt vad du är ute efter men mycket intressant läsning ändå.</p><p></p><p>Om du åker 50-50 så varför inte skaffa två par? En renodlad pistskida och en offpistskida. Du är ju redan halvvägs om du är nöjd med dina Atomic i pist (men de kanske är förbrukade) Åker du inte park så skaffa inte parkskidor typ K2 PE.</p><p></p><p>Åker du aggresivt, titta på styva skidor typ Dynastar Legend pro, snygg dessutom, Kneissl Tanker, Blizzard Titan Pro vet inte så mycket om skidorna egentligen, Hört en hel del bra om Dynastar dock. men det låter som den sortens skidor du är ute efter. De skidorna bör klara en del pistade nerfarter emellanåt även om det inte blir lika kul som ett par riktiga pistracers.</p><p></p><p>Din vikt bör nog inte vara ett problem, räcker nog till bra för att trycka med. Jag väger med runt 70 och är 183. Jag köpte ett par EHP193 till nästa säsong (sugen är man, har inte ens provat skidan) som är ungefär i det flexområde som de andra skidorna jag nämnde och jag räknar med att det inte blir några problem. Däremot så klarade jag inte av B-squad pro, jag orkade inte skära svängarna med dem. Men de är ännu ett par enheter styvare än alla andra skidor, någon i Whistler liknade dem vid ett par 2tum4 under fötterna... Dessutom så har du ju flera månader att gaina 7-10kilo =) </p><p></p><p>Vill du ha mjukare skidor så är mantra säkert bra, men völkl har väl i alla fall haft en del kalitetsproblem tidigare (mina karma från 05 levererades med rutten kärna som jag drog ur hälbindnigen ur och tillslut bröt av) Nordica Blower har jag hört en del bra om. Ett par stormrider kanske?</p><p></p><p>Jag har varken provat skidorna jag skrev om eller läst in mig på dem jättemycket, så kolla upp dem och hör vad andra tycker om dem. Men rent designmässigt så tror jag de kan vara värda att kolla upp i alla fall. Sen är skidorna inte bautabreda heller så du kan ju iallafall ta dig ner i de flesta förhållanden. Men som jag sa, behåll pistskidorna eller försök fixa ett par billiga så har du betydligt roligare den isiga tiden av säsongen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="karln, post: 341580, member: 61849"] det finns en hel del intressanta åsikter och tankar i tråden om B-squads och för att inte tala om PNybergs eminenta smearskitråd. Kanske inte riktigt vad du är ute efter men mycket intressant läsning ändå. Om du åker 50-50 så varför inte skaffa två par? En renodlad pistskida och en offpistskida. Du är ju redan halvvägs om du är nöjd med dina Atomic i pist (men de kanske är förbrukade) Åker du inte park så skaffa inte parkskidor typ K2 PE. Åker du aggresivt, titta på styva skidor typ Dynastar Legend pro, snygg dessutom, Kneissl Tanker, Blizzard Titan Pro vet inte så mycket om skidorna egentligen, Hört en hel del bra om Dynastar dock. men det låter som den sortens skidor du är ute efter. De skidorna bör klara en del pistade nerfarter emellanåt även om det inte blir lika kul som ett par riktiga pistracers. Din vikt bör nog inte vara ett problem, räcker nog till bra för att trycka med. Jag väger med runt 70 och är 183. Jag köpte ett par EHP193 till nästa säsong (sugen är man, har inte ens provat skidan) som är ungefär i det flexområde som de andra skidorna jag nämnde och jag räknar med att det inte blir några problem. Däremot så klarade jag inte av B-squad pro, jag orkade inte skära svängarna med dem. Men de är ännu ett par enheter styvare än alla andra skidor, någon i Whistler liknade dem vid ett par 2tum4 under fötterna... Dessutom så har du ju flera månader att gaina 7-10kilo =) Vill du ha mjukare skidor så är mantra säkert bra, men völkl har väl i alla fall haft en del kalitetsproblem tidigare (mina karma från 05 levererades med rutten kärna som jag drog ur hälbindnigen ur och tillslut bröt av) Nordica Blower har jag hört en del bra om. Ett par stormrider kanske? Jag har varken provat skidorna jag skrev om eller läst in mig på dem jättemycket, så kolla upp dem och hör vad andra tycker om dem. Men rent designmässigt så tror jag de kan vara värda att kolla upp i alla fall. Sen är skidorna inte bautabreda heller så du kan ju iallafall ta dig ner i de flesta förhållanden. Men som jag sa, behåll pistskidorna eller försök fixa ett par billiga så har du betydligt roligare den isiga tiden av säsongen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ett par bra lagg till vintern?
Tillbaka
Topp