Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Examensarbete inom extremskidåkning - Fråga till målgruppen!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1083667" data-attributes="member: 13863"><p>Nu vet jag inte riktigt hur du definierar "Extremskidåkning". Men om vi istället tittar på den grupp av alpina åkare som rör sig offpist utanför "säkrade" skidområde finns ju alltid en mer eller mindre stor olycksrisk både när det gäller fall, kollisioner, laviner med mera. Om det värsta händer vill man så snabbt som möjligt ha kontakt med räddningspersonal/anhöriga och det fungerar ju numera smidigt om man har mobiltelefon och dessutom täckning ... men låt oss spekulera i att tre personer är långt ute på berget och alla tre dras med i en lavin ... eller att en ensam person skadar sig (ja, jag vet att man aldrig ska åka ensam, men det händer) och ligger medvetslös ...</p><p></p><p>Vad jag skulle vilja ha är en "device" som har följande funktioner (kan ju även vara en app i mobilen).</p><p></p><p>- Sänder löpande ut positionen (GPS) så den går att följa på distans av räddningspersonal/anhöriga</p><p>- Larmar automatiskt och/eller manuellt räddningspersonal/anhöriga om en olycka sker (det här kan bli knepigt ...)</p><p>- Möjligt till tvåvägskommunikation (röst) på ett enkelt sätt som fungerar även vid en olycka</p><p>- Kartfunktion med egen position så den kan användas som navigator</p><p>- Uppringningsfunktion med automatik till närmaste räddningsenhet (så man själv slipper leta telefonnummer)</p><p></p><p>Ja typ så här ... sen kan man bygga ut med transporttjänst när man landat i någon avlägsen dalgång, beställning av Pizza med mera med mera! ;-)</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1083667, member: 13863"] Nu vet jag inte riktigt hur du definierar "Extremskidåkning". Men om vi istället tittar på den grupp av alpina åkare som rör sig offpist utanför "säkrade" skidområde finns ju alltid en mer eller mindre stor olycksrisk både när det gäller fall, kollisioner, laviner med mera. Om det värsta händer vill man så snabbt som möjligt ha kontakt med räddningspersonal/anhöriga och det fungerar ju numera smidigt om man har mobiltelefon och dessutom täckning ... men låt oss spekulera i att tre personer är långt ute på berget och alla tre dras med i en lavin ... eller att en ensam person skadar sig (ja, jag vet att man aldrig ska åka ensam, men det händer) och ligger medvetslös ... Vad jag skulle vilja ha är en "device" som har följande funktioner (kan ju även vara en app i mobilen). - Sänder löpande ut positionen (GPS) så den går att följa på distans av räddningspersonal/anhöriga - Larmar automatiskt och/eller manuellt räddningspersonal/anhöriga om en olycka sker (det här kan bli knepigt ...) - Möjligt till tvåvägskommunikation (röst) på ett enkelt sätt som fungerar även vid en olycka - Kartfunktion med egen position så den kan användas som navigator - Uppringningsfunktion med automatik till närmaste räddningsenhet (så man själv slipper leta telefonnummer) Ja typ så här ... sen kan man bygga ut med transporttjänst när man landat i någon avlägsen dalgång, beställning av Pizza med mera med mera! ;-) /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Examensarbete inom extremskidåkning - Fråga till målgruppen!
Tillbaka
Topp