Expressen listar världens 10 bästa? skidorter,,

Onlytelemark

Ny medlem
http://reseguiden.expressen.se/artiklar/varldens-10-basta-skidorter-5074
Kan bara inte lata bli att komentera detta fran expressen,
Att lista skidorter är vanskligt och svart, beroende pa vilka kriterier man har. jag har min syn och ni har en helt annan syn pa vad som gör en bra skidort, med all respekt för Riksgränsen, det var där jag lärde mig aka offpist i mitten av 70talet, och det är ett enastaende ställe, men hur i h-e far man in den pa en tio i topp lista för hela världen? samtidigt som man helt har missat kanske den mest kompletta skidorten av alla, Whistler-Blackcomb, finns en del pa listan som hör hemma där men ocksa fragetecken, Kitzbühel men inte St Anton eller Ischl? en lista som denna är bara ett tecken pa dalig kunskap, vad som gör en bra skidort är i mitt tycke att den ska vara bra för sa manga kategorier akare som möjligt, bra offpist bra park bra barnomrade osv, sedan har ju vi alla en annorlunda lista inom oss med vara favoriter, sedan maste jag ju komentera Chamonix, tror att 9 av 10 skidakare har den pa sin lista, inkl jag, det är ju min "hemmabacke" men maken till opraktiskt ställe gar väl knappast att hitta, visst Cham ar magiskt ett fantastiskt ställe att vistas i en säsong eller att bo fast i,, men för en skidsemester? smasystem spridda över en hel dal tranga bussar men ibland tar magin över, kom med synpunkter

håller helt med dig, och kan tilläga att jag läste en artikel i åka skidor alldeles nyss där dom hävdar att för att lyckas i skidvärlden (park dvs) så MÅSTE man bevisa sig i bräckeparken... och det är tydligen bara där alla feta sponsorkontrakt finns. satt och facepalmade efter varje mening och jag kan tänka mig att det är något liknande du känner nu :)

öhh ja var ska man börja...

Precis som du säger onlytelemark så har ju alla skidåkare/semesterfirare/Ove Sundbergare egna kriterier för vad som är en bra skidort. Enligt mig så känns det som skribenten har suttit och surfat runt på FR och blandat friåkningsinriktade orter med Svennes special och överklass Cortina, även fast Gstaad inte var med. Tycker man har missat klassiker som Verpan, och St Anton istället för Kitzbühel. Sen har hon även dragit till med Japan och Alaska dit relativt få "vanliga skidåkare" har åkt och jag är väldigt tveksam på att hon har varit o köttat puder i japan.

Aja alla har väl sina individuella åsikter om denna artikel men jag tvekar på att det var skribentens egna smultronställen hon beskrev.

Man skall bara vara glad varje gång tidningarna skriver om snöresor istället för "ligga still som en död säl på svettig sandstrand"-resor. Titta på de vackra bilderna och ta texten och rankingen med en klackspark, det är bara skribentens personliga (och ofta okunniga) åsikter.

Riksgränsen bättre än Verbier, Trois Vallees eller Espace Killy... jo så är det nog. :rolleyes:

Restiden från Zurich till Zermatt är inte 5 timmar utan 3 och en halv timme. Då räknat med tåg från Zurich airport till bahnhof Zermatt.

Tillbaka
Topp