Extremskidåkare utlöser lavin i Idre!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Det var inte utan att jag höjde på ögonbrynen när jag fick syn på rubriken i FaluKuriren. Det känns verkligen upplyftande att man kan ägna sig åt extremskidåkning i Dalafjällen, något jag inte hitentills trott vara möjligt.

Kanske beroende på att jag är uppväxt med den typ av extrem åkning som Vallencante (eller hur det nu skall stavas) och Sudan representerade. "If you fall you die!" Vilket tyvärr också visade sig vara korrekt...

Nya tider nya referenser! Jag kanske till och med kan bli extremskidåkare i Hundfjället om jag löser ut en lavin! ;-) Håll utkik efter rubriken:

EXTREMSKIDÅKARE UTLÖSER LIVSFARLIG LAVIN I HUNDFJÄLLET!

http://arkiv.falukuriren.se/search?...ion=dt-2002&NS-docs-matched=1&NS-doc-number=1

That´s all kids! / MM

Det var betryggande att läsa att extremskidåkaren som syntes strax ovanför Nipfjällsparkeringen dock var en "rutinerad och säker" skidåkare.
De inbjudande branterna alldeles ovanför Nipfjällsparkeringen... låter mycket extremt.

Hmmm...man kan väl vara extremskidåkare oberoende var man är och åker. Om t.ex. Kaj eller Sverre är i Gustavbacken i Lindvallen och åker så är dom ju fortfarande extremskidåkare eller???

- Helt klart är det stora risker för laviner på utsatta branter, säger Jonny Åslund

Say no more... Skönt att Jonny boy klargör!

Vi en närmare eftertanke är faktiskt Nipfjället sjuhelsikes brant och klippigt rakt ovanför parkeringen. Den som åker från fjälltoppen och ner till parkeringen kan definitivt betecknas som extrem, även på den 24 gradiga DIN-skalan. Personligen har jag aldrig ens reflekterat över att det är möjligt...

Sen kan det ju också vara så att någon extremåkare varit på besök och bestämt sig för att njuta av det fina vårvintervädret på fjällsluttningen. Vad vet jag?

That´s all kids! / MM

"Extremskidåkare strippade på Åre Torg!"
Vilka preferenser som media väljer att limma på folk är ju sällan knutet till just den aktivitet det refereras till.
/JCM - "31-åringen"

Själv har jag inte den blekaste aning om hur branterna ser ut ovanför Nipfjällsparkeringen men... det låter onekligen provinsiellt. Om "branterna kring K2" verkligen låter extremt, tja... då LÅTER väl Nipfjällsparkeringens upplevelser lite mindre grymma.

Men jag är definitivt inte någon expert i ämnet. FORZA NIPFJÄLLSPARKERINGEN!

Jag börjar faktiskt fundera på en expedition till Nipfjällsparkeringen. Nog borde det gå att få ihop en artikeln till Åres Sidor. Jag tror faktiskt inte Gunnar har varit där! Och det är faktiskt extremt, jag skojar inte...(Jag skojar verkligen INTE!)

MVH/MM

PS! Hur får man sponsor till expeditionen? DS.

Ja, sponsorn kunde väl bli något extremt parkeringsbolag? Kan ju kombinera expeditionen med att mäta in nya revir. Anstormningen av extrema skidåkare kan förväntas bli ganska stor efter reportaget = klara affärsmöjligheter för den som då har kommandot på Nipfjällsparkeringen.

Får man anmäla sig till expeditionen? Mina meriter är inte såå stora men jag tycker om branta parkeringar, kaffe och andra grejor. T ex saker som krånglar.

Yepp Slappa. Jag tror absolut att du blir perfekt för att ta hand om Basecampen, strategiskt placerad i övre hörnet av pakeringen, mittemot raststugan. Förutom att hålla kaffepannan igång får du också ansvar för att hålla alla groupies på avstånd! Välkommen i gänget!

NVH/MM

Jag är lätt med på "Expedition Nipfjällsparkeringen 2002"! Säg bara till när vi drar. Skinnbanjo & Krupp kan ju slänga sig i väggen. Sen kan ju mutkolven Heimersson sticka å brinna jämfört med vår egen hovreporter och blivande Pulitzerprisvinnare; Elisabet Rydell-Jansson på LT! Kommer ju att bli en kioskvältare och trosvätare av rang.

Bäste SiriusBlack!

Hurvida du utöst en lavin eller inte spelar ingen roll. Frågan är om någon murvel varit på plats och dokumenterat. Är det omskrivet?Om inte är dina bravader att betrakta som totalt ointressanta!

MVH/MM

Om det händelsvis är någon som tvekar i extremheten på Nipfjället ovanför parkeringen finns nu bildbevis!

http://www.idrefjall.se/vinter/vr/skidomrade/index.shtml#

Klicka på den översta röda punkten mellan Nord och Väst. Zoma in och du har branterna ovanför Nipfjällsparkeringen i bakgrunden till vänster. Parkeringen ligger alldeles vid trädgränsen så anmarschen blir minimal.

MVH/MM

Eftersom det var en vän till mig som var "extremskidåkaren" kan jag ge lite mer information om åket. Sluttningen på Nipfjället kan kanske inte kallas extrem, dock var brottkanten på lavinen en meter. Läget är i nordost vilket spär på risken för laviner eftersom vinden för det mesta är sydvästlig både i Idre och de övriga delarna av de svenska fjällen. Skiktningar i snön på den här branten är med andra ord inte särskilt ovanliga.
Anledningen till att det hamnade i tidningen är att han kontaktade fjällräddningen och underrättade dem om att en lavin hade gått. Till skillnad från en del nötter som bara åker därifrån.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp