Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Extremsporter!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 45638" data-attributes="member: 13245"><p>Extremsporter är väl mest ett tämligen löjligt samlingsnamn på ett gäng sporter eller aktiviteter som egentligen inte har mycket med varandra att göra.</p><p></p><p>Det är t.ex. en minst sagt rejäl skillnad på "sporterna" klättring och surfing. </p><p></p><p>Personligen skulle jag villja hävda att längdåkning, löpning, gymnastik och de flesta av de traditionelle sporterna är mer extrema än de som nu brukar kallas extremsporter. </p><p></p><p>Möjligen skulle man kunna kalla t.ex. skidåkning med egenskapen "if you fall you die" för extrem, men då är ju t.ex. bråttomcykling i tätrafik minst lika extremt. Det senare skulle bli en riktigt intressant OS-gren.</p><p></p><p>Det relaterade begreppet livsstilssport ger jag inte heller mycket för. Fotboll, eller (igen) längdåkning på elitnivå är antagligen mer livsstil än friåkning på skidåkning, till och med om man säsongar eller tävlar.</p><p></p><p>Om man nu absolut skall hitta ett samlingsnamn för "ni vet vilka-sporterna" så är kanske upplevelsesporter är snäppet bättre än de två tidigare nämnda orden. Alla sporter handlar i och för sig om upplevelser, men jag tycker nog ändå att surfing, klättring eller "friåkning" på skidor utgår mer från själva upplevelsen av aktiviteten istället för tävlings- eller jämförelsemomentet än vad t.ex. längdhopp eller 50km gång gör.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 45638, member: 13245"] Extremsporter är väl mest ett tämligen löjligt samlingsnamn på ett gäng sporter eller aktiviteter som egentligen inte har mycket med varandra att göra. Det är t.ex. en minst sagt rejäl skillnad på "sporterna" klättring och surfing. Personligen skulle jag villja hävda att längdåkning, löpning, gymnastik och de flesta av de traditionelle sporterna är mer extrema än de som nu brukar kallas extremsporter. Möjligen skulle man kunna kalla t.ex. skidåkning med egenskapen "if you fall you die" för extrem, men då är ju t.ex. bråttomcykling i tätrafik minst lika extremt. Det senare skulle bli en riktigt intressant OS-gren. Det relaterade begreppet livsstilssport ger jag inte heller mycket för. Fotboll, eller (igen) längdåkning på elitnivå är antagligen mer livsstil än friåkning på skidåkning, till och med om man säsongar eller tävlar. Om man nu absolut skall hitta ett samlingsnamn för "ni vet vilka-sporterna" så är kanske upplevelsesporter är snäppet bättre än de två tidigare nämnda orden. Alla sporter handlar i och för sig om upplevelser, men jag tycker nog ändå att surfing, klättring eller "friåkning" på skidor utgår mer från själva upplevelsen av aktiviteten istället för tävlings- eller jämförelsemomentet än vad t.ex. längdhopp eller 50km gång gör. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Extremsporter!
Tillbaka
Topp