Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Extremsporter!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="korkek" data-source="post: 45658" data-attributes="member: 13129"><p>Skulle vilja sålla mig till dom som tycker att "extremsporter" är ett opassande namn, med väldigt suddiga definitioner. Jag tror nog att de flesta sporter kan utövas av människor, som tar just den grenen till det extrema. T.ex. nån som börjar göra framåtvolt i hoppgropen. Fosbery Flop ansågs förmodligen ruskigt extrem, precis som vår egen Jan Boklöf. Detta förringas i n t e av att dessas båda tekniker idag är standard. Vem vet: om 20 år kanske det är lika vanligt att folk tävlar bland klippor som runt käppar.</p><p></p><p>Jag tror att anledningen till att detta ord existerar är: media. Precis som ordet "tjejband". Det är lixom lagom lätt för Svensson hemma i tv-soffan att haja, om reporten trycker upp en mick i ansiktet på Kaj Zachrisson och säger "Hur känns det att hålla på med extremsport?", precis som det är enkelt att fråga Maria Andersson (sångerska i Sahara Hotnights) "Hur känns det att spela i ett tjejband?".</p><p></p><p>Tjejband är ett dumt ord som ska utbytas mot band, precis som extremsport ska utbytas mot sport.</p><p></p><p>Det verkar som att "sport" blivit ett lite... fult(?) ord. Kanske för ordinärt för personer som vill sticka ut? Där kan man dra en parallell till den diskussion som gick för ett tag sen här på freeride, där man frågade om park eller puder var bäst. Flera inlägg hade som argument att puderåkning fick en stor nackdel av att ingen såg en på det där stora berget... *hmm* Folk som gärna vill använda ordet extremsport kan nog tänkas vara dom som vill understryka att det dom håller på med är farligt (och därför imponerande).</p><p></p><p>Ett annat målande exempel på det är delaRentas slutkläm "...men den blir ändå som vilken mainstream sport ändå.". Som att s.k. extremsporter skulle vara mer värda än mainstream?</p><p></p><p>(Senaste stycket kan kanske vara en reflektion av att jag helt enkelt är jävligt less på uttrycket "Det är inte bara en sport, det är en livsstil!"...)</p><p></p><p>Min slutkläm: man kan inte kalla en sport för extremsport, bara för att den innehåller nåt med adrenalin, eller att man kan dö under utövandet. Jag håller med HitMe till fullo! Låt oss använda ordet upplevelsesport istället: så fort en sport inriktar sig till viss del på själva naturupplevelsen, eller framgången i att ta sig nånstans där man aldrig varit förut.</p><p></p><p>Med andra ord: om man står på bergstoppen och skiter fullständigt i vilka blommor man kör över, bara man hojar snabbast möjligt ner - eller skita fullständigt i vilket fjäll man står på och vilka vidder man har runtomkring (eller hur man tog sig dit - helst med helikopter antagligen), bara man droppar flest klippor på vägen ner - ja då kan man minsann kalla sig EXTREMsportare. Då kan man minsann få stå i baren, eller på fiket och beskriva sig själv som en EXTREMsportare. Så att okunniga människor snabbt ska kunna få en ytlig inblick om i hur faarligt den där sporten man utövar är.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="korkek, post: 45658, member: 13129"] Skulle vilja sålla mig till dom som tycker att "extremsporter" är ett opassande namn, med väldigt suddiga definitioner. Jag tror nog att de flesta sporter kan utövas av människor, som tar just den grenen till det extrema. T.ex. nån som börjar göra framåtvolt i hoppgropen. Fosbery Flop ansågs förmodligen ruskigt extrem, precis som vår egen Jan Boklöf. Detta förringas i n t e av att dessas båda tekniker idag är standard. Vem vet: om 20 år kanske det är lika vanligt att folk tävlar bland klippor som runt käppar. Jag tror att anledningen till att detta ord existerar är: media. Precis som ordet "tjejband". Det är lixom lagom lätt för Svensson hemma i tv-soffan att haja, om reporten trycker upp en mick i ansiktet på Kaj Zachrisson och säger "Hur känns det att hålla på med extremsport?", precis som det är enkelt att fråga Maria Andersson (sångerska i Sahara Hotnights) "Hur känns det att spela i ett tjejband?". Tjejband är ett dumt ord som ska utbytas mot band, precis som extremsport ska utbytas mot sport. Det verkar som att "sport" blivit ett lite... fult(?) ord. Kanske för ordinärt för personer som vill sticka ut? Där kan man dra en parallell till den diskussion som gick för ett tag sen här på freeride, där man frågade om park eller puder var bäst. Flera inlägg hade som argument att puderåkning fick en stor nackdel av att ingen såg en på det där stora berget... *hmm* Folk som gärna vill använda ordet extremsport kan nog tänkas vara dom som vill understryka att det dom håller på med är farligt (och därför imponerande). Ett annat målande exempel på det är delaRentas slutkläm "...men den blir ändå som vilken mainstream sport ändå.". Som att s.k. extremsporter skulle vara mer värda än mainstream? (Senaste stycket kan kanske vara en reflektion av att jag helt enkelt är jävligt less på uttrycket "Det är inte bara en sport, det är en livsstil!"...) Min slutkläm: man kan inte kalla en sport för extremsport, bara för att den innehåller nåt med adrenalin, eller att man kan dö under utövandet. Jag håller med HitMe till fullo! Låt oss använda ordet upplevelsesport istället: så fort en sport inriktar sig till viss del på själva naturupplevelsen, eller framgången i att ta sig nånstans där man aldrig varit förut. Med andra ord: om man står på bergstoppen och skiter fullständigt i vilka blommor man kör över, bara man hojar snabbast möjligt ner - eller skita fullständigt i vilket fjäll man står på och vilka vidder man har runtomkring (eller hur man tog sig dit - helst med helikopter antagligen), bara man droppar flest klippor på vägen ner - ja då kan man minsann kalla sig EXTREMsportare. Då kan man minsann få stå i baren, eller på fiket och beskriva sig själv som en EXTREMsportare. Så att okunniga människor snabbt ska kunna få en ytlig inblick om i hur faarligt den där sporten man utövar är. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Extremsporter!
Tillbaka
Topp