Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Få isär fötterna vid carving.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rabbit" data-source="post: 947516" data-attributes="member: 34110"><p>Hehe! Telisar to the rescue! :D Who wouldve thunk it!</p><p></p><p>Jag skickade detta i ett mail till några kompisar tidigare i vinter när vi diskuterade teknik:</p><p>videon är gregg från youcanski.com, "analysen" är min och bör ses som en snabb kommentar utifrån en viss kontext. vid tveksamheter, vänligen ifrågasätt.</p><p></p><p>"<em>det här är egentligen inget super-klipp men det illustrerar en väldigt intressant sak.</em></p><p><em>i ansträngningen att hålla skidspetsarna "parallellt" när han börjar skäret innan fallinjen så flexar han skaftet på innerskidan så hårt att han nästan ser ut att åka i telis-stance i korta ögonblick! :D</em></p><p><em></em></p><p><em>0:19 är ett exempel men de finns lite överallt. om man tittar på hans knän och kör videon i realtid så märker man det.</em></p><p></p><p>[MEDIA=youtube]22b1agZTojc[/MEDIA]</p><p></p><p>ha inte för styva pjäxor.</p><p>ha inte för stela vader/fotleder</p><p>trots den stoora jackan så ser man att han styr in i sväng med ytterarmen vilket ger en liten för-rotation i överkroppen.</p><p>"</p><p></p><p>Som ett svar till "Carver" så stöder jag mao "telis-tänket", om det inte bara krånglar till det, och tipsar om att börja svängen med att rotera axelpartiet in i fallinjen för att hålla skidspetsarna paralella och undvika saggittalförskjutning.</p><p>Sen om man måste göra det eller ej, det varierar, men som övning och utökning av sin skidåkning så tycker jag det ger ganska mycket att träna på.</p><p></p><p>-snö</p><p>/r</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rabbit, post: 947516, member: 34110"] Hehe! Telisar to the rescue! :D Who wouldve thunk it! Jag skickade detta i ett mail till några kompisar tidigare i vinter när vi diskuterade teknik: videon är gregg från youcanski.com, "analysen" är min och bör ses som en snabb kommentar utifrån en viss kontext. vid tveksamheter, vänligen ifrågasätt. "[i]det här är egentligen inget super-klipp men det illustrerar en väldigt intressant sak. i ansträngningen att hålla skidspetsarna "parallellt" när han börjar skäret innan fallinjen så flexar han skaftet på innerskidan så hårt att han nästan ser ut att åka i telis-stance i korta ögonblick! :D 0:19 är ett exempel men de finns lite överallt. om man tittar på hans knän och kör videon i realtid så märker man det.[/i] [MEDIA=youtube]22b1agZTojc[/MEDIA] ha inte för styva pjäxor. ha inte för stela vader/fotleder trots den stoora jackan så ser man att han styr in i sväng med ytterarmen vilket ger en liten för-rotation i överkroppen. " Som ett svar till "Carver" så stöder jag mao "telis-tänket", om det inte bara krånglar till det, och tipsar om att börja svängen med att rotera axelpartiet in i fallinjen för att hålla skidspetsarna paralella och undvika saggittalförskjutning. Sen om man måste göra det eller ej, det varierar, men som övning och utökning av sin skidåkning så tycker jag det ger ganska mycket att träna på. -snö /r [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Få isär fötterna vid carving.
Tillbaka
Topp