Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Få isär fötterna vid carving.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carver" data-source="post: 947705" data-attributes="member: 133134"><p>Summering dagens åkning: Har under dagen testat en del av de tips/teorier jag fått här. Något steg framåt har tagits och men säkert 10 åkdagar kvar innan jag hittat mitt egna rörelsemönster. Det som gett mest har varit att öppna upp hela kroppen och i ett tidigt stadie skjuta på med ytterarm samt nästan initiera nästa sväng med vinkling i knäna. Kanske helt fel men det gav i alla fall en puff i rätt riktning.</p><p></p><p>Ett par frågor till skidteoretikerna här.</p><p>1. Om vi tänker oss en linje mellan höfterna. Paralella skidor och en "rätt genomförd" carving sväng. Förhåller sig den linje då mer eller mindre konstant 90 grader i förhållande till skidorna eller hur bör den annars se ut.</p><p></p><p>2. Förr kunde man summera grunden med Kanta- Belasta-Vrid. Hur ser en sådan kort tes ut idag?</p><p></p><p>För övrigt fick jag stiga upp överst på prispallen idag. I en differensslalom. 11 hundradelars diff mellan åken. En parentes. Andra ointressanta parenteser som kan tas i andra forum är bjäbb om skidmärken. Tack.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carver, post: 947705, member: 133134"] Summering dagens åkning: Har under dagen testat en del av de tips/teorier jag fått här. Något steg framåt har tagits och men säkert 10 åkdagar kvar innan jag hittat mitt egna rörelsemönster. Det som gett mest har varit att öppna upp hela kroppen och i ett tidigt stadie skjuta på med ytterarm samt nästan initiera nästa sväng med vinkling i knäna. Kanske helt fel men det gav i alla fall en puff i rätt riktning. Ett par frågor till skidteoretikerna här. 1. Om vi tänker oss en linje mellan höfterna. Paralella skidor och en "rätt genomförd" carving sväng. Förhåller sig den linje då mer eller mindre konstant 90 grader i förhållande till skidorna eller hur bör den annars se ut. 2. Förr kunde man summera grunden med Kanta- Belasta-Vrid. Hur ser en sådan kort tes ut idag? För övrigt fick jag stiga upp överst på prispallen idag. I en differensslalom. 11 hundradelars diff mellan åken. En parentes. Andra ointressanta parenteser som kan tas i andra forum är bjäbb om skidmärken. Tack. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Få isär fötterna vid carving.
Tillbaka
Topp