Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Fallhöjd i Sälen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1308777" data-attributes="member: 146777"><p>Jag kan inte uttala mig för just Sälen, har aldrig varit där (bara Stöten). Men Idre och Stöten erbjuder fantastiskt "Familjeskidåkning". Dvs hela familjen hittar nåt bra där. Man kan åka gröna, blåa, röda eller svara backar, men man är aldrig långt ifrån varandra. Framförallt i Idre kan man faktiskt åka samma lift, fast helt olika backar. Det är rätt kul. Sen erbjuder båda ställen rätt fin skogsåkning! Och riktigt ski in- ski out. Helt ok priser på boende. Mataffär med ski in. Helt ok avstånd, iaf till Stöten. Idre är lite långt, men erbjuder även fina turmöjligheter. Så, i slutet blir det en trevligt och avslappnat familjsemester. Ta bilen dit, parkera den och resten löser du med skidor. Typ alla stugor har bastu. Värmestugor överallt. Fina barnparker och äventyrsbanor. Dvs en fin stugsemester med skidåkning. Bokning/ skipass och check in är mycket enkelt, eftersom allt är på samma ställe (om man nu gillar det eller inte). Vädret är ett plus för min del iaf. Jag älskar ruskigt vinterväder... Och jag älsker fjällnaturen.</p><p></p><p>Anledningen varför vi inte åker till Stöten/ Idre längre är mängden folk där. Stöten tex var super fint för 12 år sen. Men sista gången vi varit där (för 5 år sen) var det redan på gränsen till för mycket folk (vecka 10). Idre var vi en gång (5 år sen) och bedömde att det var för mycket folk redan då.</p><p></p><p>Så vad ska man säga, ja, det är faktiskt bra för familjer helt enkelt. Enkelheten, närheten och "kompaktheten".</p><p></p><p>Vi har testat en massa olika ställen, och det "gamla" Stöten hade fortfarande varit bra för oss... Saknas bara tåg dit.</p><p>Favoriten just nu är Gausta (också utan tåg...), Duved och Trillevallen. Vi ska testa lite fler mindre orter i Norge och har fortfarande Riksgränsen/ Björkliden på listan.</p><p></p><p>Sen ska jag ändå våga mig in i jämförelsen med Alperna. Sist vi var där var 2023. Det var ett fint äventyr med lång resa ner. Men den resan är lång. Till Duved är det Nattåg. Ner ditt är det Dagtåg+ Nattåg + 4 tim Tåg + 3 tim buss. Såklart mer pengar också.</p><p>Området såklart mycket mycket större. Men man hängde ändå i sina favoritbackar. Med barn (2.5 och 6 år) kom man ändå inte så långt. Inga värmestugor. Så om det inte var varmt och soligt (som man inte vill ha det för snöns skull, tycker jag) fick man sitta inne. Och det blir snabbt väldigt dyrt då. Kaiserschmarn för 15-20 Euro.... eller hem till stugan då såklart.</p><p>Stugan var fint, riktigt bergstuga, nåt mina svärföräldrar hyrde redan för 20 år sen. Men inga bekvämligheter, men dyrare än i Duved, ungefär samma som i Trillevallen. Lite turmöjligheter bakom stugan, fint. Skipass dyrare. Plus att man även fick betala för barnen (även minstingen!).</p><p>Edit: Inga äventysrbanor eller parker för kidsen där!</p><p>I slutet: Fint äventyr, men mht skidåkningen gav det inget mer än när vi tar oss till Duved eller Norge. Priset var betydligt högre. Mest pga resan och maten. Bättre för gubbgänget, men inte bättre för familjen.</p><p></p><p>Mycket text, men kanske hjälper att förstå? Jag gillar alperna, häftiga berg. Men jag älskar fjällen. Så häftigt när man står på en topp och blickar ut över en stor, vid fjäll utan nånting...</p><p></p><p>Edit: Kollade karten från där vi var i alperna. 3 liftar som vi åkte mest: 515 fhm, 260 fhm, 330 fm. Total fallhöjd i skidområdet 1300 m. lite över 1000 m kan man åka i ett svep. Men rätt tråkigt...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1308777, member: 146777"] Jag kan inte uttala mig för just Sälen, har aldrig varit där (bara Stöten). Men Idre och Stöten erbjuder fantastiskt "Familjeskidåkning". Dvs hela familjen hittar nåt bra där. Man kan åka gröna, blåa, röda eller svara backar, men man är aldrig långt ifrån varandra. Framförallt i Idre kan man faktiskt åka samma lift, fast helt olika backar. Det är rätt kul. Sen erbjuder båda ställen rätt fin skogsåkning! Och riktigt ski in- ski out. Helt ok priser på boende. Mataffär med ski in. Helt ok avstånd, iaf till Stöten. Idre är lite långt, men erbjuder även fina turmöjligheter. Så, i slutet blir det en trevligt och avslappnat familjsemester. Ta bilen dit, parkera den och resten löser du med skidor. Typ alla stugor har bastu. Värmestugor överallt. Fina barnparker och äventyrsbanor. Dvs en fin stugsemester med skidåkning. Bokning/ skipass och check in är mycket enkelt, eftersom allt är på samma ställe (om man nu gillar det eller inte). Vädret är ett plus för min del iaf. Jag älskar ruskigt vinterväder... Och jag älsker fjällnaturen. Anledningen varför vi inte åker till Stöten/ Idre längre är mängden folk där. Stöten tex var super fint för 12 år sen. Men sista gången vi varit där (för 5 år sen) var det redan på gränsen till för mycket folk (vecka 10). Idre var vi en gång (5 år sen) och bedömde att det var för mycket folk redan då. Så vad ska man säga, ja, det är faktiskt bra för familjer helt enkelt. Enkelheten, närheten och "kompaktheten". Vi har testat en massa olika ställen, och det "gamla" Stöten hade fortfarande varit bra för oss... Saknas bara tåg dit. Favoriten just nu är Gausta (också utan tåg...), Duved och Trillevallen. Vi ska testa lite fler mindre orter i Norge och har fortfarande Riksgränsen/ Björkliden på listan. Sen ska jag ändå våga mig in i jämförelsen med Alperna. Sist vi var där var 2023. Det var ett fint äventyr med lång resa ner. Men den resan är lång. Till Duved är det Nattåg. Ner ditt är det Dagtåg+ Nattåg + 4 tim Tåg + 3 tim buss. Såklart mer pengar också. Området såklart mycket mycket större. Men man hängde ändå i sina favoritbackar. Med barn (2.5 och 6 år) kom man ändå inte så långt. Inga värmestugor. Så om det inte var varmt och soligt (som man inte vill ha det för snöns skull, tycker jag) fick man sitta inne. Och det blir snabbt väldigt dyrt då. Kaiserschmarn för 15-20 Euro.... eller hem till stugan då såklart. Stugan var fint, riktigt bergstuga, nåt mina svärföräldrar hyrde redan för 20 år sen. Men inga bekvämligheter, men dyrare än i Duved, ungefär samma som i Trillevallen. Lite turmöjligheter bakom stugan, fint. Skipass dyrare. Plus att man även fick betala för barnen (även minstingen!). Edit: Inga äventysrbanor eller parker för kidsen där! I slutet: Fint äventyr, men mht skidåkningen gav det inget mer än när vi tar oss till Duved eller Norge. Priset var betydligt högre. Mest pga resan och maten. Bättre för gubbgänget, men inte bättre för familjen. Mycket text, men kanske hjälper att förstå? Jag gillar alperna, häftiga berg. Men jag älskar fjällen. Så häftigt när man står på en topp och blickar ut över en stor, vid fjäll utan nånting... Edit: Kollade karten från där vi var i alperna. 3 liftar som vi åkte mest: 515 fhm, 260 fhm, 330 fm. Total fallhöjd i skidområdet 1300 m. lite över 1000 m kan man åka i ett svep. Men rätt tråkigt... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Fallhöjd i Sälen?
Tillbaka
Topp