Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Fallhöjd i Sälen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lainenR" data-source="post: 1330568" data-attributes="member: 153169"><p>Jag tror Sälens storhet ligger i en kombination av saker:</p><ol> <li data-xf-list-type="ol">Närheten till större städer som Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås, Borlänge/Falun, Karlstad, Stockholm, Uppsala minskar tröskeln då man tar sig dit på ca 3-5 timmar.</li> <li data-xf-list-type="ol">Snösäkert. Stigningen från Sälenbyn till backarna bjuder oftast på en överraskning av hur stor snöskillnaden är.</li> <li data-xf-list-type="ol">Natur-/fjällkänsla, kommer man från ovanstående orter med kanske mindre vana att vara i riktiga fjäll eller Alperna så är det en rejäl naturupplevelse efter klättringen från byn. I mitt tycke stor skillnad på t.ex. Romme, Branäs, Kungsberget, Kläppen.</li> <li data-xf-list-type="ol">Stor variation på nedfarter, jag tror det är Nordens största system räknat till antalet nedfarter. Från Trollskogen till Väggen (och dess offpist bredvid) så kan många hitta sin nivå/utmaning i svårighetsgrad.</li> <li data-xf-list-type="ol">Bekvämligheten, allt från stort restaurang- och afterskiutbud, rejäla mataffärer till äventyrsbad, bowling, shopping, hundsläde, go-cart och gud vet vad mer. Allt finns nära till hands.</li> <li data-xf-list-type="ol">Längd och skoterspår. Längdspår i var och vartannat hörn som är välskötta och bjuder på det mesta. Vad jag förstått på skoteråkarna så är det väldigt bra spår och lössnö åkning i och runt Sälen.</li> <li data-xf-list-type="ol">Korta backar. Det som vi på detta forum skrattar åt, tror jag är en fördel för en barnfamilj. Det går att ta med barnen tidigt till toppen utan att känna risken att man tar sig vatten över huvudet. För många vuxna med bristande teknik och inte en fulländad fysik så klarar dom inte att åka 200 höjdmeter i röd/svart backe utan att få mjölksyra.</li> <li data-xf-list-type="ol">Välordnat, säga vad man vill om Skistars vilja att suga ut varenda krona från sina gäster men Sälen är en väloljad maskin som man kan lita på. Allt från liftar, skidspår, restauranger, värmestugor, afterskiband, artister, bussar, osv. fungerar sjukt bra och är väldigt pålitligt.</li> </ol><p>Vi har stuga där sen åtta år tillbaka och jag har åkt stora delar av mitt liv där. Skulle jag hellre både åkt och haft stugan i Åre, Kittelfjäll, Riksgränsen? 110% ja! Hellre åkt till Chamonix, St Anton eller någon annanstans i Alperna än i Sälen? 200% ja!</p><p>Har jag svårt att övertyga många av mina vänner om åka till Alperna varje år? Jajemän!</p><p>Hur många gånger har jag fått med min fru till Alperna? Noll gånger!</p><p></p><p>Många som inte är hardcore skidåkare, t.ex. min fru och ett gäng av mina kompisar, åker hellre till Sälen med ovanstående anledningar, än till Alperna. Kostnad/ovetskap är nog också bidragande orsak.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lainenR, post: 1330568, member: 153169"] Jag tror Sälens storhet ligger i en kombination av saker: [LIST=1] [*]Närheten till större städer som Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås, Borlänge/Falun, Karlstad, Stockholm, Uppsala minskar tröskeln då man tar sig dit på ca 3-5 timmar. [*]Snösäkert. Stigningen från Sälenbyn till backarna bjuder oftast på en överraskning av hur stor snöskillnaden är. [*]Natur-/fjällkänsla, kommer man från ovanstående orter med kanske mindre vana att vara i riktiga fjäll eller Alperna så är det en rejäl naturupplevelse efter klättringen från byn. I mitt tycke stor skillnad på t.ex. Romme, Branäs, Kungsberget, Kläppen. [*]Stor variation på nedfarter, jag tror det är Nordens största system räknat till antalet nedfarter. Från Trollskogen till Väggen (och dess offpist bredvid) så kan många hitta sin nivå/utmaning i svårighetsgrad. [*]Bekvämligheten, allt från stort restaurang- och afterskiutbud, rejäla mataffärer till äventyrsbad, bowling, shopping, hundsläde, go-cart och gud vet vad mer. Allt finns nära till hands. [*]Längd och skoterspår. Längdspår i var och vartannat hörn som är välskötta och bjuder på det mesta. Vad jag förstått på skoteråkarna så är det väldigt bra spår och lössnö åkning i och runt Sälen. [*]Korta backar. Det som vi på detta forum skrattar åt, tror jag är en fördel för en barnfamilj. Det går att ta med barnen tidigt till toppen utan att känna risken att man tar sig vatten över huvudet. För många vuxna med bristande teknik och inte en fulländad fysik så klarar dom inte att åka 200 höjdmeter i röd/svart backe utan att få mjölksyra. [*]Välordnat, säga vad man vill om Skistars vilja att suga ut varenda krona från sina gäster men Sälen är en väloljad maskin som man kan lita på. Allt från liftar, skidspår, restauranger, värmestugor, afterskiband, artister, bussar, osv. fungerar sjukt bra och är väldigt pålitligt. [/LIST] Vi har stuga där sen åtta år tillbaka och jag har åkt stora delar av mitt liv där. Skulle jag hellre både åkt och haft stugan i Åre, Kittelfjäll, Riksgränsen? 110% ja! Hellre åkt till Chamonix, St Anton eller någon annanstans i Alperna än i Sälen? 200% ja! Har jag svårt att övertyga många av mina vänner om åka till Alperna varje år? Jajemän! Hur många gånger har jag fått med min fru till Alperna? Noll gånger! Många som inte är hardcore skidåkare, t.ex. min fru och ett gäng av mina kompisar, åker hellre till Sälen med ovanstående anledningar, än till Alperna. Kostnad/ovetskap är nog också bidragande orsak. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Fallhöjd i Sälen?
Tillbaka
Topp