Familjeresa till Alperna - vart åker vi då?

MartyS

Medlem
Vi är en familj med två vuxna och tre barn 10-15 år som vill åka till Alperna för en ”hyfsad” peng varpå v5-6 rekommenderats oss. Vi är medelgoda till goda åkare. Skulle önska sol (även om det inte går att beställa) men åtminstone snösäkert, brett åk-utbud och trevligt by. Vad rekommenderar ni?

Vi har tänkt åka i famliljen nästa år, två barn mellan 15-18 år. Från hyfsad till bra åkare i familjen. Snösäkert ett måste, sol viktigt för vissa i familjen.
Vi har landat på Cervinia, kanske inte det billigaste men högt över havet och Italienska Alperna verkar solsäkra med god mat. Livorno, Sauze d’Oulx och Bad Gastein var andra alternativ men föll på att det inte är lika snösäkert. Jag var också orolig att dom inte skulle erbjuda riktigt dramatiska alptoppar, något som jag vill att min familj ska få uppleva då dom inte varit i Alperna tidigare.

Vi har tänkt åka i famliljen nästa år, två barn mellan 15-18 år. Från hyfsad till bra åkare i familjen. Snösäkert ett måste, sol viktigt för vissa i familjen.
Vi har landat på Cervinia, kanske inte det billigaste men högt över havet och Italienska Alperna verkar solsäkra med god mat. Livorno, Sauze d’Oulx och Bad Gastein var andra alternativ men föll på att det inte är lika snösäkert. Jag var också orolig att dom inte skulle erbjuda riktigt dramatiska alptoppar, något som jag vill att min familj ska få uppleva då dom inte varit i Alperna tidigare.
Okej, åker ni också i januari? Tittat på ngr olika hotell som du också kan rekommendera?

Livorno, Sauze d’Oulx och Bad Gastein var andra alternativ men föll på att det inte är lika snösäkert.
Kanske du menar Livigno som ligger på 1800 meter över havet, med skidåkning nästan upp till 3000 meter och är snösäkert och familjevänligt. Trevlig by, utmärkt som första alpresa. Bad Gastein brukar nog räknas som snösäkert. Sauze är mindre snösäkert.
I Österrike finns också mycket annat att välja på, men undvik lägre belägna orter.

Vi är en familj med två vuxna och tre barn 10-15 år som vill åka till Alperna för en ”hyfsad” peng varpå v5-6 rekommenderats oss. Vi är medelgoda till goda åkare. Skulle önska sol (även om det inte går att beställa) men åtminstone snösäkert, brett åk-utbud och trevligt by. Vad rekommenderar ni?
För en hyfsad peng rekommenderas Les Sybelles, Frankrikes fjärde största skidystem. Är nog i mina ögon alpernas mest prisvärda skidområde.
1764415299559.webp

Kan rekommendera slutet av mars då solen värmer gött, snön djup och priserna är ngt lägre. Man kan då få ski-in/ski-out med halvpension och liftkort för ca 25 tkr. För 4 pers. Det är lägenheter, så vill man inte ha halvpension väljer man helt enkelt inte det.
Vilken by då? Skulle nog säga St Sorlin d'Arves, som är en gammal fransk bergsby, liten charmig och trevlig. Undvik Le Corbier och La Toussuire som ser synnerligen tråkiga ut.
Lägenheter hyres på https://www.odalys-vacation-rental....=SmMvxkqDL6S1a502afB.ojcN.lpqK_JDVgxhxoX6PcZV

Kanske du menar Livigno som ligger på 1800 meter över havet, med skidåkning nästan upp till 3000 meter och är snösäkert och familjevänligt. Trevlig by, utmärkt som första alpresa. Bad Gastein brukar nog räknas som snösäkert. Sauze är mindre snösäkert.
I Österrike finns också mycket annat att välja på, men undvik lägre belägna orter.
Livigno rekommenderar du som första resa. Kan du berätta lite mer varför? Rekommendation om arrangörer?

För en hyfsad peng rekommenderas Les Sybelles, Frankrikes fjärde största skidystem. Är nog i mina ögon alpernas mest prisvärda skidområde.
Visa bilaga 41984
Kan rekommendera slutet av mars då solen värmer gött, snön djup och priserna är ngt lägre. Man kan då få ski-in/ski-out med halvpension och liftkort för ca 25 tkr. För 4 pers. Det är lägenheter, så vill man inte ha halvpension väljer man helt enkelt inte det.
Vilken by då? Skulle nog säga St Sorlin d'Arves, som är en gammal fransk bergsby, liten charmig och trevlig. Undvik Le Corbier och La Toussuire som ser synnerligen tråkiga ut.
Lägenheter hyres på https://www.odalys-vacation-rental....=SmMvxkqDL6S1a502afB.ojcN.lpqK_JDVgxhxoX6PcZV
Tack för tipset. Tror tyvärr vi bara har möjlighet att åka i januari, ev början av februari. Skulle du ändå rekommendera det? Snösäkert? Om man önskar halvpension, har du ngr bra boenden att rekommendera då? Ngn arrangör?

Tack för tipset. Tror tyvärr vi bara har möjlighet att åka i januari, ev början av februari. Skulle du ändå rekommendera det? Snösäkert? Om man önskar halvpension, har du ngr bra boenden att rekommendera då? Ngn arrangör?
Absolut, kan inte se några större problem med januari/februari. Speciellt inte med den start som vintern, och Les Sybelles, fått nu. Kolla webkameran här - https://www.bergfex.com/saint-sorlin-darves/webcams/c23790/
Men, det är lite "prisigare" då.
LO'ree des pistes ser ju trevligt ut, men har inte bott där själv. Mitt i pisten, pool, trevliga lägenheter osv.

Arrangörer/Charter har jag ingen vidare koll på.

I Österrike finns också mycket annat att välja på, men undvik lägreHmm, då låter som Livorno

Auto correct jobbade mot mig denna gång, Livigno, skulle det vara.
Ok, snösäkert är inte något fakta utan kan betyda mycket. Cervinia med by på 2000 meter, högsta topp på 3800 meter och närhet till Zermatt, tänker jag ger mycket snösäkra förhållande i jämförelse med de andra alternativen.

Limone prickar alla era önskemål;
Solsäkert och enkelt att nå med tåg från Nice (slipper ni krångla med hyrbil). Lägre priser än "vanliga" alperna och barnen kommer älska att utforska Limones mysiga gränder.

Någon kanske har invändning mot snösäkerheten så nära medelhavet..?
Well, inte lika snösäkert som ex Cervinia men Limone öppnar liftarna idag (29 nov) och i slutet av Januari är det oftast perfekta förhållanden och skön sol

Limone prickar alla era önskemål;
Solsäkert och enkelt att nå med tåg från Nice (slipper ni krångla med hyrbil). Lägre priser än "vanliga" alperna och barnen kommer älska att utforska Limones mysiga gränder.

Någon kanske har invändning mot snösäkerheten så nära medelhavet..?
Well, inte lika snösäkert som ex Cervinia men Limone öppnar liftarna idag (29 nov) och i slutet av Januari är det oftast perfekta förhållanden och skön sol
"Och det är bara 6 mil till stränderna i Ventimiglia."
"Tågresan dit är en upplevelse i sig."
"...Scandinavian SkiPass yada yada..."

1764427667909.webp

Skulle nog inte räkna Bad Gastein som lika snö(o)säkert som Saalbach. Men det är jag det.
Men två orsaker till det är att jag du inte verkar räkna med Sportgastein på 2650 möh? Aningens högre än vad Saalbach erbjuder.
Och det andra är att Bad Gastein/Sportgastein naturligtvis får snö när det kommer norrifrån (precis som Saalbach), men även snö när det kommer från sydost. Då kan det fullkomligen vräka ner i Mölltaler gletscher på andra sidan kammen, och jag vill minnas en del spiller in över Sportgastein. Vilket borgar för ett generellt sett tjockare snötäcke.

Senast ändrad:
Limone och Livigno och Cervinia läser jag ut som rekommendationer ovan. Tack! 🙏 Eftersom det är över 15 år sedan vi var i Alperna senast så till min nästa fråga. Är det enkelt att boka allt själv? Boende, skipass, flyg, transfer eller finns det arrangörer som ni vet erbjuder bra paketpriser till dessa ställen? Skulle gärna vilja ha halvpension men samtidigt hitta bra priser. Kanske för mycket begärt.

Limone och Livigno och Cervinia läser jag ut som rekommendationer ovan. Tack! 🙏 Eftersom det är över 15 år sedan vi var i Alperna senast så till min nästa fråga. Är det enkelt att boka allt själv? Boende, skipass, flyg, transfer eller finns det arrangörer som ni vet erbjuder bra paketpriser till dessa ställen? Skulle gärna vilja ha halvpension men samtidigt hitta bra priser. Kanske för mycket begärt.

Cervinia och Livingo är ju charterdestinationer så det är enkelt att hitta en paketresa.
(Det brukar vara bra priser innan sportloven)

Limone finns inte i charterutbudet men är enkelt att boka själv: flyg till Nice, billigt tåg, boende via hotellens egna sidor eller bokningssiter.
I Limone finns massor av charmiga restauranger så skippa halvpensionen om du åker hit

Skulle nog inte räkna Bad Gastein som lika snö(o)säkert som Saalbach. Men det är jag det.
Men två orsaker till det är att jag du inte verkar räkna med Sportgastein på 2650 möh? Aningens högre än vad Saalbach erbjuder.
200w (1).gif

Och det andra är att Bad Gastein/Sportgastein naturligtvis får snö när det kommer norrifrån (precis som Saalbach), men även snö när det kommer från sydost. Då kan det fullkomligen vräka ner i Mölltaler gletscher på andra sidan kammen, och jag vill minnas en del spiller in över Sportgastein. Viliket borgar för ett generellt sett tjockare snötäcke.
Vad gäller snöspill från sydost, finns det snöstatistik som bekräftar att denna effekt ger ett generellt sett tjockare snötäcke i Sportgastein jämfört med snödjupet i närliggande, lika högt belägna skidområden? Eller är detta en anekdotisk iakttagelse?

Vad gäller snöspill från sydost, finns det snöstatistik som bekräftar att denna effekt ger ett generellt sett tjockare snötäcke i Sportgastein jämfört med snödjupet i närliggande, lika högt belägna skidområden? Eller är detta en anekdotisk iakttagelse?

Så vitt jag vet, finns ingen vettig, samlad statistik över historiskt snödjup i Alperna (till skillnad mot Skandinavien där yr och smhi har bra data)

Men anekdotisk info från en av forumets mest erfarna alprävar brukar stämma rätt bra

Vad var svårt att förstå, eller vill du bara anmärka på ett överflödigt "jag"? :unsure:

Näe, har inte orkat kolla upp generell snöstatistik och jämföra orterna, utan du kan mer se det som en iakttagelse att Gastein får snö från fler riktningar och har en högre åkhöjd. Vilket generellt sett brukar innebära ett tjockare snödjup.

Sportgastein

Saalbach

Bara att scrolla ner till ”history” för att se senaste årens statistik. Tydligt att det kommer (och ligger kvar) betydligt mer snö i gastein än saalbach-hinterglemm.

Livigno rekommenderar du som första resa. Kan du berätta lite mer varför? Rekommendation om arrangörer?
Många lätt tillgängliga breda röda backar. Mycket lätt att hitta i systemet. Alltid nära från backarna till byn (bra om man måste ”dela på sällskapet”). God liftkapacitet. Nybörjar-/barnbackar direkt invid byn. Mysig by. Gott om snö. Ofta sol. Italiensk mat. Bra prisläge. Billig vin och sprit (tullfri zon). Massor av snäll pistnära offpist.

1764528215235.webp

1764528270778.webp

1764528535392.webp

sen vill jag nog påstå att @STORPOTATEN s kunskaper om vädersystem och snödjup i Alperna, saknar motstycke på det här forumet.
Nu tror jag nog du halsat lite väl mycket bäverhojt iofs.
Men lite koll vill man ju ha om man ska kunna välja rätt ställe vid resa/dump/snöfall osv.
#kartorärkul

Snödjup

Tillbaka
Topp