Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Farlig produkt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 958568" data-attributes="member: 47541"><p>Intressant vinkel. Att de gör en som bara sänder går att diskutera. Precis som Felix skriver så är det egentligen ganska likt idén med recco. Om än med en rad andra faktorer. På det positiva kontot är att man inte behöver helt förlita sig på att räddningspersonal kommer på plats eftersom den kan bli hittad av alla som har riktiga transceivers. Dock så skjuter användarna hela systemet med transceivers i sank genom att inte ställa upp på att kunna hjälpa till att leta. Ser man transceiversanvändad på ett lite mer "filosofiskt" plan så kan man säga att alla vi som använder transceivers har ett kontrakt, "om du gräver upp mig så gräver jag upp dig". De här användarna utnyttjar systemet och säger "gräv upp mig men jag är för snål för att gräva upp dig".</p><p></p><p>Om man fortsätter att titta på snow-be som alternativ till recco så kräver snow-be batteri och en aktiv handling för att sätta igång den. Jag tror att för den tilltänkta kundgruppen är det bättre att ha en passiv produkt som bara ligger i kläderna och fungerar år ut och år in.</p><p></p><p>Sen måste jag säga att priset stör mig lite. Tekniken i en sändare som ska vara kompatibel med det internationella transceiversystemet är inte särskilt avancerad och kostar inte många kronor att tillverka. Hade deras sändare kostat 49,90 så hade den definitivt kunna fylla en funktion genom att få en stor spridning. Nu kostar den ca 600 kr och då kommer spridningen inte att bli tillräckligt stor för att väga upp för ovan nämnda problem (enligt mig).</p><p></p><p>De skriver på sin hemsida att de kommer att lansera en fullvärdig transceiver till hösten. Pieps försökte göra en "folktransceiver" med sin Freeride för några år sidan. En inte helt lyckad historia men de hade kunnat ro den i land om de lyckats hålla ner priset till några få hundralappar. Om Snow-beacon kan få ner priset till 200-300 kr för en enkel analog transceiver, där man inte hymlar om att man säljer en väldigt enkel modell, så tror jag att den skulle fylla en funktion på marknaden.</p><p></p><p></p><p></p><p>En mycket intressant åsikt! Själv har jag verkligen problem med var gränsen går för när barn ska få åka offpist. Är det ok att ta med sina barn i Västra Ravin i Åre till exempel?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 958568, member: 47541"] Intressant vinkel. Att de gör en som bara sänder går att diskutera. Precis som Felix skriver så är det egentligen ganska likt idén med recco. Om än med en rad andra faktorer. På det positiva kontot är att man inte behöver helt förlita sig på att räddningspersonal kommer på plats eftersom den kan bli hittad av alla som har riktiga transceivers. Dock så skjuter användarna hela systemet med transceivers i sank genom att inte ställa upp på att kunna hjälpa till att leta. Ser man transceiversanvändad på ett lite mer "filosofiskt" plan så kan man säga att alla vi som använder transceivers har ett kontrakt, "om du gräver upp mig så gräver jag upp dig". De här användarna utnyttjar systemet och säger "gräv upp mig men jag är för snål för att gräva upp dig". Om man fortsätter att titta på snow-be som alternativ till recco så kräver snow-be batteri och en aktiv handling för att sätta igång den. Jag tror att för den tilltänkta kundgruppen är det bättre att ha en passiv produkt som bara ligger i kläderna och fungerar år ut och år in. Sen måste jag säga att priset stör mig lite. Tekniken i en sändare som ska vara kompatibel med det internationella transceiversystemet är inte särskilt avancerad och kostar inte många kronor att tillverka. Hade deras sändare kostat 49,90 så hade den definitivt kunna fylla en funktion genom att få en stor spridning. Nu kostar den ca 600 kr och då kommer spridningen inte att bli tillräckligt stor för att väga upp för ovan nämnda problem (enligt mig). De skriver på sin hemsida att de kommer att lansera en fullvärdig transceiver till hösten. Pieps försökte göra en "folktransceiver" med sin Freeride för några år sidan. En inte helt lyckad historia men de hade kunnat ro den i land om de lyckats hålla ner priset till några få hundralappar. Om Snow-beacon kan få ner priset till 200-300 kr för en enkel analog transceiver, där man inte hymlar om att man säljer en väldigt enkel modell, så tror jag att den skulle fylla en funktion på marknaden. En mycket intressant åsikt! Själv har jag verkligen problem med var gränsen går för när barn ska få åka offpist. Är det ok att ta med sina barn i Västra Ravin i Åre till exempel? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Farlig produkt
Tillbaka
Topp