Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Farlig produkt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="erik_lagg" data-source="post: 958594" data-attributes="member: 88096"><p>Är det någon som vet hur många som dödas i laviner i Sverige per år eller säsong?</p><p>Hur många dör för att de begravs i snö?</p><p>Hur många räddas från att ha varit begravda för att de har en transciever? (jo, jag förstår att inte alla rapporteras)</p><p>Hur många dör för att de istället slår ihjäl sig efter att ha åkt med i en lavin?</p><p></p><p>Min misstanke är att extremt få har dött i Sverige för att de har begravts i snö (men jag vet att det har hänt) och att en produkt som denna kanske inte räddar något liv alls.</p><p>Det kan låta som att jag tycker att lavinfara bara kan ignoreras men det jobb som görs för lavinsäkerhet räddar säkert många liv även i Sverige. Dock tror inte jag att det är transcieveranvändandet som håller nere dödstalen, men motbevisa mig gärna. Det skulle även vara intressant att se hur det ser ut utanför Sverige - är inte den stora risken att slå ihjäl sig snarare än att bli begravd om det kommer en lavin?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="erik_lagg, post: 958594, member: 88096"] Är det någon som vet hur många som dödas i laviner i Sverige per år eller säsong? Hur många dör för att de begravs i snö? Hur många räddas från att ha varit begravda för att de har en transciever? (jo, jag förstår att inte alla rapporteras) Hur många dör för att de istället slår ihjäl sig efter att ha åkt med i en lavin? Min misstanke är att extremt få har dött i Sverige för att de har begravts i snö (men jag vet att det har hänt) och att en produkt som denna kanske inte räddar något liv alls. Det kan låta som att jag tycker att lavinfara bara kan ignoreras men det jobb som görs för lavinsäkerhet räddar säkert många liv även i Sverige. Dock tror inte jag att det är transcieveranvändandet som håller nere dödstalen, men motbevisa mig gärna. Det skulle även vara intressant att se hur det ser ut utanför Sverige - är inte den stora risken att slå ihjäl sig snarare än att bli begravd om det kommer en lavin? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Farlig produkt
Tillbaka
Topp