Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Farlig produkt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 958598" data-attributes="member: 47541"><p>Jag lever till viss del på att folk vill gå lavinkurser så nu kommer jag att tala emot mig själv. Men är det inte ganska skönt med något som man faktiskt fortfarande kan och får sticka ut och göra utan att ha licenser, gått grundkurs 1A eller särskild behörighet till?</p><p></p><p>Det är en sådan sak som jag gillar med all fjällsport, friheten att bara kunna dra ut och ha kul oavsett nivå. När folk kommit till en viss nivå i det de gör kommer ofta insikten att de måste förhålla sig till farorna och då börjar i alla fall vissa skaffa sig mer kunskaper. Jag tror att som du nämner så är attityder och allmänna uppfattningen viktigt för det här och dessa kan vi påverka genom till exempel marknadsföring på olika kanaler. Frågan är bara vilka som ska driva marknadsföringen?</p><p></p><p></p><p></p><p>Kanske att vår community är i förändring men tyvärr så tycker jag att det är alldeles för många som åker runt med spade, sond och transceiver i total okunskap om laviner i övrigt. De har helt enkelt köpt sig säkerheten. Nu hoppas jag att du har rätt och att skidåkare idag i större utsträckning väljer att skaffa sig kunskap innan utrustningen.</p><p></p><p></p><p>Det finns siffror på nästan alla dina frågor men för att göra svaret kort: Du har rätt. Transceivern är absolut ingen garanti för att vi ska överleva en lavin. Då har till exempel ballongryggsäckarna betydligt bättre siffror (även om dessa också går att ifrågasätta). Precis som du är inne på så spelar terrängen roll. Nordamerika som har mer lavinterräng i skogen har en större dödlighet på grund av trauma och då hjälper det inte om sändaren har en sökfunktion eller ej.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 958598, member: 47541"] Jag lever till viss del på att folk vill gå lavinkurser så nu kommer jag att tala emot mig själv. Men är det inte ganska skönt med något som man faktiskt fortfarande kan och får sticka ut och göra utan att ha licenser, gått grundkurs 1A eller särskild behörighet till? Det är en sådan sak som jag gillar med all fjällsport, friheten att bara kunna dra ut och ha kul oavsett nivå. När folk kommit till en viss nivå i det de gör kommer ofta insikten att de måste förhålla sig till farorna och då börjar i alla fall vissa skaffa sig mer kunskaper. Jag tror att som du nämner så är attityder och allmänna uppfattningen viktigt för det här och dessa kan vi påverka genom till exempel marknadsföring på olika kanaler. Frågan är bara vilka som ska driva marknadsföringen? Kanske att vår community är i förändring men tyvärr så tycker jag att det är alldeles för många som åker runt med spade, sond och transceiver i total okunskap om laviner i övrigt. De har helt enkelt köpt sig säkerheten. Nu hoppas jag att du har rätt och att skidåkare idag i större utsträckning väljer att skaffa sig kunskap innan utrustningen. Det finns siffror på nästan alla dina frågor men för att göra svaret kort: Du har rätt. Transceivern är absolut ingen garanti för att vi ska överleva en lavin. Då har till exempel ballongryggsäckarna betydligt bättre siffror (även om dessa också går att ifrågasätta). Precis som du är inne på så spelar terrängen roll. Nordamerika som har mer lavinterräng i skogen har en större dödlighet på grund av trauma och då hjälper det inte om sändaren har en sökfunktion eller ej. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Farlig produkt
Tillbaka
Topp