Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Farligt att köra med mössa under hjälm?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 523463" data-attributes="member: 46762"><p>En tunn mössa, typ buff eller en mycket tunn windstopper-variant med värme och vindskydd som önskade egenskaper är nog inga problem. Om man däremot har mössa för att göra det skönare, fylla ut osv., då är man helt fel ute. Om du har en tunn mössa som inte ökar mellanrummet, då tror jag det är lugnt... Men om du däremot kör Niklas Ericsson-stylen med 2-3cm tjock mössa, ja, du förstår nog. Då är det 2-3 centimeter som skallen har att accelera på... Om ens hjälmen sitter kvar! Jag är inte helt säker men den kan vara så att mössa även försämrar friktionen och gör att hjälmen och mössa lättare glidare av än om det bara är hår. Lite som bilsäten och "taxikulor", klädseln i bilar är framtaget för att ge bra friktion, sätter man in extradynor och taxikulor riskerar man att glida under bältet när det smäller...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 523463, member: 46762"] En tunn mössa, typ buff eller en mycket tunn windstopper-variant med värme och vindskydd som önskade egenskaper är nog inga problem. Om man däremot har mössa för att göra det skönare, fylla ut osv., då är man helt fel ute. Om du har en tunn mössa som inte ökar mellanrummet, då tror jag det är lugnt... Men om du däremot kör Niklas Ericsson-stylen med 2-3cm tjock mössa, ja, du förstår nog. Då är det 2-3 centimeter som skallen har att accelera på... Om ens hjälmen sitter kvar! Jag är inte helt säker men den kan vara så att mössa även försämrar friktionen och gör att hjälmen och mössa lättare glidare av än om det bara är hår. Lite som bilsäten och "taxikulor", klädseln i bilar är framtaget för att ge bra friktion, sätter man in extradynor och taxikulor riskerar man att glida under bältet när det smäller... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Farligt att köra med mössa under hjälm?
Tillbaka
Topp