Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fat skis som funkar ganska bra i pist.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 544516" data-attributes="member: 40931"><p>Alltså, vad som gör en skida "bra" är ju en högst subjektivt intryck så därför är det svårt att säga vilken skida du kommer tycka är bra i pisten, som Lima-Ko säger. Det handlar om att rannsaka sig själv, och tänka efter vad man vill att skidan ska hjälpa en med.</p><p></p><p>Vill du att skidan ska hjälpa dig att svänga bör du välja en med rimlig svängradie, i spannet 20-30m beroende på hur långa svängar man vill lägga. När man börjar komma ner en bit under 20m tycker jag det börjar bli lite absurt korta svängar och över 35 som att åka på skär rakt ner om man inte lägger på tryck. Men åter igen är det ju MIN åsikt och stämmer inte in på alla.</p><p></p><p>I puder finns det som sagt många andra egenskaper som påverkar hur skidan uppför sig och jag tror det går att bygga skidor som är svinbra i puder både med kort och längre svängradie.</p><p></p><p>Utav det du skrivit här (ingenting) gissar jag att du ska ha ett par skidor med sisådär 22m radie och rejäl rocker att köra puder med och pist till och från puderåken. Du bör ha ett par andra något mer konventionella skidor att komplettera med så du lär dig åka med balans och rytm, eftersom rockern kommer göra det så lätt att åka puder att du aldrig riktigt kommer lära dig så länge du bara åker med dessa tror jag. Om du nu inte redan åkt mycket skidor i flera år dvs. Hade det inte varit så att völkl numera har problem med kvaliteten, skulle jag rekommendera Kuro. Men nu har de det, därför råder jag dig att hitta en liknande skida från ett annat märke.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 544516, member: 40931"] Alltså, vad som gör en skida "bra" är ju en högst subjektivt intryck så därför är det svårt att säga vilken skida du kommer tycka är bra i pisten, som Lima-Ko säger. Det handlar om att rannsaka sig själv, och tänka efter vad man vill att skidan ska hjälpa en med. Vill du att skidan ska hjälpa dig att svänga bör du välja en med rimlig svängradie, i spannet 20-30m beroende på hur långa svängar man vill lägga. När man börjar komma ner en bit under 20m tycker jag det börjar bli lite absurt korta svängar och över 35 som att åka på skär rakt ner om man inte lägger på tryck. Men åter igen är det ju MIN åsikt och stämmer inte in på alla. I puder finns det som sagt många andra egenskaper som påverkar hur skidan uppför sig och jag tror det går att bygga skidor som är svinbra i puder både med kort och längre svängradie. Utav det du skrivit här (ingenting) gissar jag att du ska ha ett par skidor med sisådär 22m radie och rejäl rocker att köra puder med och pist till och från puderåken. Du bör ha ett par andra något mer konventionella skidor att komplettera med så du lär dig åka med balans och rytm, eftersom rockern kommer göra det så lätt att åka puder att du aldrig riktigt kommer lära dig så länge du bara åker med dessa tror jag. Om du nu inte redan åkt mycket skidor i flera år dvs. Hade det inte varit så att völkl numera har problem med kvaliteten, skulle jag rekommendera Kuro. Men nu har de det, därför råder jag dig att hitta en liknande skida från ett annat märke. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fat skis som funkar ganska bra i pist.
Tillbaka
Topp