Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Freeride.se
Feedback från genomförda affärer.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 586825" data-attributes="member: 32948"><p>Om man vill ha ett betygssystem på säljare hade det kanske varit bättre att införa en funktion. </p><p></p><p>Finns många problem med att förlägga det till forumtrådar (min personliga åsikt):</p><p>1. Skapar man en forumtråd kan man posta både ris och ros hejvilt. Man kan hypa upp sig själv med en polares konto t.ex. </p><p>2. Är inte ok att hänga ut folk med namn, adress och telefonnummer. Personliga påhopp är inte heller tillåtet. Kan vara väldigt svårt för mig som moderator att dra en gräns.</p><p>3. Det tar tid att moderera. Moderatorerna sitter inte direkt och kollar forumet från 9 till 5... </p><p></p><p>Vidare reflektioner; jag har själv sålt ett fåtal par skidor via freeride.se de senaste åren. Jag har i samtliga av fallen satt ett medvetet lågt (men ändå rimligt) pris för att få en snabb och smidig affär, lagt ut tydliga bilder, gett en ärlig beskrivning av skicket, begärt att skicka fler bilder etc etc. Trots att jag försökt vara så seriös och tillmötesgående som möjligt, har en köpare blivit förbannad på mig för att jag "lurat" denne. (Belagen var tydligen lite torra...) </p><p></p><p>Fakta är också att folk rescenserar sällan saker de tycker är bra, men är tio gånger mer benägna att rescensera saker som de är förbannade på. </p><p>Tänk om Jarle (som vi alla vet är en hyvens man) säljer 10 par lagg, till schysst pris och efter konstens alla regler. 1 köpare blir förbannad för att repan i belaget som syntes på fotot var lite större i verkligheten, resterande 9 är nöjda. Sannolikheten att de 9 nöjda kunderna ska rescensera Jarle som en bra säljare är låg, men att den missnöjda kommer göra det är väldigt stor. </p><p>I ris & ros-tråden kommer alltså seriösa köpare kunna framstå som oseriösa. </p><p>Med tanke på hur utförliga rescensioner som skrivs i övrigt här, så är det väl knappast troligt att tråden ska vara till större nytta för en potentiell köpare. </p><p></p><p>Personligen tror jag mer på att man själv är noga med sitt eget köp. Som köpare riskerar man att köpa grisen i säcken, som säljare sitter man säkert så fort man fått in pengar. </p><p>Någon slags pålitlighets-status går alltid att fuska sig till. Bättre att utbyta riktig fakta och ha en tydlig och öppen kommunikation mellan köpare/säljare tror jag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 586825, member: 32948"] Om man vill ha ett betygssystem på säljare hade det kanske varit bättre att införa en funktion. Finns många problem med att förlägga det till forumtrådar (min personliga åsikt): 1. Skapar man en forumtråd kan man posta både ris och ros hejvilt. Man kan hypa upp sig själv med en polares konto t.ex. 2. Är inte ok att hänga ut folk med namn, adress och telefonnummer. Personliga påhopp är inte heller tillåtet. Kan vara väldigt svårt för mig som moderator att dra en gräns. 3. Det tar tid att moderera. Moderatorerna sitter inte direkt och kollar forumet från 9 till 5... Vidare reflektioner; jag har själv sålt ett fåtal par skidor via freeride.se de senaste åren. Jag har i samtliga av fallen satt ett medvetet lågt (men ändå rimligt) pris för att få en snabb och smidig affär, lagt ut tydliga bilder, gett en ärlig beskrivning av skicket, begärt att skicka fler bilder etc etc. Trots att jag försökt vara så seriös och tillmötesgående som möjligt, har en köpare blivit förbannad på mig för att jag "lurat" denne. (Belagen var tydligen lite torra...) Fakta är också att folk rescenserar sällan saker de tycker är bra, men är tio gånger mer benägna att rescensera saker som de är förbannade på. Tänk om Jarle (som vi alla vet är en hyvens man) säljer 10 par lagg, till schysst pris och efter konstens alla regler. 1 köpare blir förbannad för att repan i belaget som syntes på fotot var lite större i verkligheten, resterande 9 är nöjda. Sannolikheten att de 9 nöjda kunderna ska rescensera Jarle som en bra säljare är låg, men att den missnöjda kommer göra det är väldigt stor. I ris & ros-tråden kommer alltså seriösa köpare kunna framstå som oseriösa. Med tanke på hur utförliga rescensioner som skrivs i övrigt här, så är det väl knappast troligt att tråden ska vara till större nytta för en potentiell köpare. Personligen tror jag mer på att man själv är noga med sitt eget köp. Som köpare riskerar man att köpa grisen i säcken, som säljare sitter man säkert så fort man fått in pengar. Någon slags pålitlighets-status går alltid att fuska sig till. Bättre att utbyta riktig fakta och ha en tydlig och öppen kommunikation mellan köpare/säljare tror jag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Freeride.se
Feedback från genomförda affärer.
Tillbaka
Topp