Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
fel monterad bindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 97929" data-attributes="member: 12152"><p>Hmm.. Efter att ha läst ditt första inlägg en gång till ser jag att jag har svarat helt fel ovan. Avståndet är alltså för KORT mellan bindningarna... ok. Då är det lite annorlunda. Du får ta och göra en bedömning över hur pass mkt för kort det är. Det är inga problem att köra med en inställning som är aningens för tight. Då menar jag tight så att den bakre delen flyttar sig någon eller högst några mm bakåt när du trycker ner pjäxan till det viloläge som infinner sig innan du påbörjar iklivningen av bindningen. Är det så att det saknas en halv centimeter för att överhuvudtaget få i pjäxan i bindningen är det alldeles för kort avstånd och du måste montera om. </p><p></p><p>Om det är så att du får i pjäxan i bindningen, vilket jag antar att du får eftersom du frågar om det går att köra ändå, ska du kolla hur pjäxans mittmärke sammanfaller med skidans markering. Det borde rimligen vara så att den hamnar något bakom den enligt tillverkaren optimala positionen. Om du vill behålla den pjäxplaceringen ska du flytta bakdelen bakåt ett avstånd ungefär lika med halva justeringsintervallet på bindningen. Detta för att få så god marginal för fel och framtida pjäxbyten som möjligt. Flyttar du inte framdelen kommer såklart inte heller pjäxans centrumposition att ändras. Jag skulle nog rekommendera den varianten med tanke på att du säger att du vill ha bra offpistegenskaper. Den andra varianten är naturligtvis att flytta framdelen en liten bit framåt och då minst dubbla håldiametern enligt ovanstående resonemang. Det kommer att innebära en liten frammontering och min erfarenhet är att offpistegenskaperna försämras ganska snabbt om man frammonterar. </p><p></p><p>En annan aspekt är att du enkelt kan göra ommonteringen själv om du flyttar bakdelen och på så sätt tjäna in en hunka. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att 8.10 Ti kommer med en tunn 3mm:s förhöjningsplatta på bakdelen. Den plattan kan du använda som mall genom att noggrant mäta ut både plattans och skidans centrum och genom att ta hjälp av dom gamla hålen. Det är inte speciellt svårt att rikta in en sådan platta så att det blir rakt. Kontrollera en extra gång att hålen kommer tillräckligt långt från dom gamla och limma sedan fast plattan med en smältlimspistol med några kluttar lim runt om. Kolla igen att det verkligen ser rakt ut. Borra sedan markeringshål med ett borr som precis passar i plattans hål (har för mig att det är 5mm) och byt därefter till ett 3,5mm:s borr markerat för 9mm:s djup. Borra hålen, täta med lämpligt lim och skruva dit bindningarna. Vanlig enkel skidhemslöjd som är klart på en kvart.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 97929, member: 12152"] Hmm.. Efter att ha läst ditt första inlägg en gång till ser jag att jag har svarat helt fel ovan. Avståndet är alltså för KORT mellan bindningarna... ok. Då är det lite annorlunda. Du får ta och göra en bedömning över hur pass mkt för kort det är. Det är inga problem att köra med en inställning som är aningens för tight. Då menar jag tight så att den bakre delen flyttar sig någon eller högst några mm bakåt när du trycker ner pjäxan till det viloläge som infinner sig innan du påbörjar iklivningen av bindningen. Är det så att det saknas en halv centimeter för att överhuvudtaget få i pjäxan i bindningen är det alldeles för kort avstånd och du måste montera om. Om det är så att du får i pjäxan i bindningen, vilket jag antar att du får eftersom du frågar om det går att köra ändå, ska du kolla hur pjäxans mittmärke sammanfaller med skidans markering. Det borde rimligen vara så att den hamnar något bakom den enligt tillverkaren optimala positionen. Om du vill behålla den pjäxplaceringen ska du flytta bakdelen bakåt ett avstånd ungefär lika med halva justeringsintervallet på bindningen. Detta för att få så god marginal för fel och framtida pjäxbyten som möjligt. Flyttar du inte framdelen kommer såklart inte heller pjäxans centrumposition att ändras. Jag skulle nog rekommendera den varianten med tanke på att du säger att du vill ha bra offpistegenskaper. Den andra varianten är naturligtvis att flytta framdelen en liten bit framåt och då minst dubbla håldiametern enligt ovanstående resonemang. Det kommer att innebära en liten frammontering och min erfarenhet är att offpistegenskaperna försämras ganska snabbt om man frammonterar. En annan aspekt är att du enkelt kan göra ommonteringen själv om du flyttar bakdelen och på så sätt tjäna in en hunka. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att 8.10 Ti kommer med en tunn 3mm:s förhöjningsplatta på bakdelen. Den plattan kan du använda som mall genom att noggrant mäta ut både plattans och skidans centrum och genom att ta hjälp av dom gamla hålen. Det är inte speciellt svårt att rikta in en sådan platta så att det blir rakt. Kontrollera en extra gång att hålen kommer tillräckligt långt från dom gamla och limma sedan fast plattan med en smältlimspistol med några kluttar lim runt om. Kolla igen att det verkligen ser rakt ut. Borra sedan markeringshål med ett borr som precis passar i plattans hål (har för mig att det är 5mm) och byt därefter till ett 3,5mm:s borr markerat för 9mm:s djup. Borra hålen, täta med lämpligt lim och skruva dit bindningarna. Vanlig enkel skidhemslöjd som är klart på en kvart. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
fel monterad bindning
Tillbaka
Topp