Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterat - för djup borrat?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1095585" data-attributes="member: 83225"><p>Mm, och för att kunna veta hur den har påverkats behöver man ju kolla upp alla potentiella fel som kan ha uppstått. Alltså är det viktigaste att lista dessa först...</p><p></p><p>Bara för att skidan "påverkats" kan du dock inte räkna med att få en ny skida. Svensk skadeståndsrätt är ju uppbyggd kring att man ersätter den ekonomiska skada man orsakat. Låt säga att du har en skida som kostar 5000:- men jag orsakar en skada som gör att du behöver borra en ny uppsättning hål för att åtgärda. Det påverkar självklart skidan men det gör inte att värdet på skidan går från 5000 till 0. Dessutom angav du att skidan var monterad en gång (felaktigt) innan de ens fick den att jobba på. Det innebär ju att skidan redan hade tappat kanske 1000:- i värde där och då. Alltså är inte en ny skida helt rimligt utan man enas nånstans om en rimlig värdeminskning som motsvarar den skada som orsakats. </p><p></p><p>Åter till felsökningen så har jag en gång lyckats få en liten utbuckning i belaget. Denna berodde på att jag borrade för djupt. Den utbuckning som då blev var väldigt distinkt, alltså en bubbla med väldigt tydligt avgränsade kanter och med en diameter ungefär som borret. Ser bubblan ut på nåt annat sätt skulle jag gissa på något annat. Är bubblan lite större och mer diffus kan man ju anta att skadan är utspridd över en större yta och därmed påverkar mer av kärnan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1095585, member: 83225"] Mm, och för att kunna veta hur den har påverkats behöver man ju kolla upp alla potentiella fel som kan ha uppstått. Alltså är det viktigaste att lista dessa först... Bara för att skidan "påverkats" kan du dock inte räkna med att få en ny skida. Svensk skadeståndsrätt är ju uppbyggd kring att man ersätter den ekonomiska skada man orsakat. Låt säga att du har en skida som kostar 5000:- men jag orsakar en skada som gör att du behöver borra en ny uppsättning hål för att åtgärda. Det påverkar självklart skidan men det gör inte att värdet på skidan går från 5000 till 0. Dessutom angav du att skidan var monterad en gång (felaktigt) innan de ens fick den att jobba på. Det innebär ju att skidan redan hade tappat kanske 1000:- i värde där och då. Alltså är inte en ny skida helt rimligt utan man enas nånstans om en rimlig värdeminskning som motsvarar den skada som orsakats. Åter till felsökningen så har jag en gång lyckats få en liten utbuckning i belaget. Denna berodde på att jag borrade för djupt. Den utbuckning som då blev var väldigt distinkt, alltså en bubbla med väldigt tydligt avgränsade kanter och med en diameter ungefär som borret. Ser bubblan ut på nåt annat sätt skulle jag gissa på något annat. Är bubblan lite större och mer diffus kan man ju anta att skadan är utspridd över en större yta och därmed påverkar mer av kärnan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterat - för djup borrat?
Tillbaka
Topp