Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterat - för djup borrat?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1095670" data-attributes="member: 12152"><p>Nej, jag var nog otydlig där när jag sa droppa ner om det var den formuleringen du syftade på som felaktig. Jag brukar ta en nål och "arbeta ner" lim i hålen så att de fylls från botten. Sen suger kärnträt upp limmet en aning runt både hålet och i skadan i botten (som är en liten delaminering) via kapillärverkan. Sen finns det en anledning till att skidan värms istället för limmet. Det har två effekter. Dels i form av att limmet bli lättflytande när det kommer i kontakt med värmen och dels att den lilla mängd luft luft som finns i skidan/kärnan expanderar innan man applicerar limmet. När skidan sen svalnar skapas ett undertryck som ger en liten, men tydlig sugeffekt och limmet dras in bättre dit man vill att det ska hamna.</p><p></p><p>Edit: Aha, nu läste jag igen och förmodar att du syftade på tejpningen. Det gör jag efter att man har sett till att hålen är bottenfyllda för att limmet inte ska komma ut på arbetsbänken. Det är klart att avdragningen av tejpen orsakar en sugverkan i fel riktning. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på och så kanske man inte borde göra, men det är störigt att få ohärdad epoxy på arbetsbänken. Men så länge man avvaktar en aning efter att man tar bort tejpen så borde det vara lugnt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1095670, member: 12152"] Nej, jag var nog otydlig där när jag sa droppa ner om det var den formuleringen du syftade på som felaktig. Jag brukar ta en nål och "arbeta ner" lim i hålen så att de fylls från botten. Sen suger kärnträt upp limmet en aning runt både hålet och i skadan i botten (som är en liten delaminering) via kapillärverkan. Sen finns det en anledning till att skidan värms istället för limmet. Det har två effekter. Dels i form av att limmet bli lättflytande när det kommer i kontakt med värmen och dels att den lilla mängd luft luft som finns i skidan/kärnan expanderar innan man applicerar limmet. När skidan sen svalnar skapas ett undertryck som ger en liten, men tydlig sugeffekt och limmet dras in bättre dit man vill att det ska hamna. Edit: Aha, nu läste jag igen och förmodar att du syftade på tejpningen. Det gör jag efter att man har sett till att hålen är bottenfyllda för att limmet inte ska komma ut på arbetsbänken. Det är klart att avdragningen av tejpen orsakar en sugverkan i fel riktning. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på och så kanske man inte borde göra, men det är störigt att få ohärdad epoxy på arbetsbänken. Men så länge man avvaktar en aning efter att man tar bort tejpen så borde det vara lugnt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterat - för djup borrat?
Tillbaka
Topp