Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterat - för djup borrat?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1095687" data-attributes="member: 12152"><p>Dina bulor ser väldigt små ut jämfört med hur det kan se ut ibland så problemet är av ganska mild art skulle jag säga. Det är en enkel lösning att bara planslipa, men personligen hade jag ju inte accepterat den varianten. Bulorna har inte dykt upp för att alltid står rätt till, utan antingen är skruvarna för långa eller också är det felaktigt rensat eller borrat. Gör man rätt med rätt grejor blir det inga bulor. Och om man bara planslipar tar man inte bort felet utan man maskerar bara felet genom att slipa bort indikationen på detsamma. Skidan är dock inte på något sätt körd och det är en enkel operation att åtgärda. Du kommer att ha en aningen ökad risk för delaminering på sikt tyvärr, men med tanke på hur små bulor det är så är den risken minimal i det här fallet. Jag har själv varit med om delaminering efter en sån här grej två gånger dock så om det händer nu så tar jag det på lite större allvar än vad många andra verkar göra. Faktum är att det KAN delaminera och det räcker för att jag ska lägga den kvarten det tar att göra det så bra som möjligt även om det kanske är överladd. </p><p></p><p>Jag litar inte på skidbutiker vid montering och gör allt monteringsarbete själv efter mängder av dåliga erfarenheter i början av min "skidkarriär". I det här fallet hade jag gjort justeringen själv och sen krävt presentkort på ett par gratis slipar. Slipen i sig gör ingen skada utan gör bara skidan bättre som dom säger. Visst avverkar det en aning, men det är så lite att det inte spelar någon som helst roll för en normal användare. Däremot är en planing aldrig fel på nya skidor. Problemet att göra det själv är om skidan delaminerar senare. Då är det svårt att påvisa med säkerhet att det inte berodde på den egna åtgärden, trots att det är precis tvärtom.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1095687, member: 12152"] Dina bulor ser väldigt små ut jämfört med hur det kan se ut ibland så problemet är av ganska mild art skulle jag säga. Det är en enkel lösning att bara planslipa, men personligen hade jag ju inte accepterat den varianten. Bulorna har inte dykt upp för att alltid står rätt till, utan antingen är skruvarna för långa eller också är det felaktigt rensat eller borrat. Gör man rätt med rätt grejor blir det inga bulor. Och om man bara planslipar tar man inte bort felet utan man maskerar bara felet genom att slipa bort indikationen på detsamma. Skidan är dock inte på något sätt körd och det är en enkel operation att åtgärda. Du kommer att ha en aningen ökad risk för delaminering på sikt tyvärr, men med tanke på hur små bulor det är så är den risken minimal i det här fallet. Jag har själv varit med om delaminering efter en sån här grej två gånger dock så om det händer nu så tar jag det på lite större allvar än vad många andra verkar göra. Faktum är att det KAN delaminera och det räcker för att jag ska lägga den kvarten det tar att göra det så bra som möjligt även om det kanske är överladd. Jag litar inte på skidbutiker vid montering och gör allt monteringsarbete själv efter mängder av dåliga erfarenheter i början av min "skidkarriär". I det här fallet hade jag gjort justeringen själv och sen krävt presentkort på ett par gratis slipar. Slipen i sig gör ingen skada utan gör bara skidan bättre som dom säger. Visst avverkar det en aning, men det är så lite att det inte spelar någon som helst roll för en normal användare. Däremot är en planing aldrig fel på nya skidor. Problemet att göra det själv är om skidan delaminerar senare. Då är det svårt att påvisa med säkerhet att det inte berodde på den egna åtgärden, trots att det är precis tvärtom. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Felmonterat - för djup borrat?
Tillbaka
Topp