Felmonterat

thomastg2

Ny medlem
Felmonterat
Av: thomastg2 Online | Idag 21:55 Redigera Citera
Tjena!

Köpte ett par Dynastar legend 8000 på Go i Länna, skidorna såldes med alpinbindning men jag köpte till en Black Diamond 01 telisbindning. När jag skulle dit för att lämna pjäxmått och sånt sa de att de inte hade några mallar för att göra monteringen... Jag orkade inte krångla, de drog av 200 på priset.
När jag kom hem tänkte jag montera skiten själv (mallen ligger ju i lådan för bindningen och jag är snickare) men efter lite surfning här tänkte jag att det är nog säkrast att lämna bort det.
Sagt och gjort, jag lämnade in skidorna på Skidsport i Bromma, skulle kosta 300.
Skidorna var klara ett par dagar senare, jag drog till Åre och upptäcker bulor i belaget!!!
Va faan! kollar man inte sånt innan man lämnar ut skidorna???
Vad kan jag begära av dem? Nya skidor eller?? Kanske går att dra ur skruven så att bulorna går tillbaka, men det känns inte helt rätt?
//Thomas

Felmonterat
Rätta mig om jag har fel men går inte bulor i belaget att fixa genom att byta till kortare skruvar och sedan kommer det fixa själv.

Felmonterat
Byt till kortare skruv och det kommer att lösa sig, men nog ska du ha en rejäl kompensation.
Minst en helrenovering på skidorna och pengarna tillbaka.

Felmonterat
Tja igen!
Nu är skidorna tillbaka på Skidsport, han som tog emot dem tyckte det var komstigt hur det kunnat bli så... men sa att det skulle de självklart fixa till.
Nån timme senare ringer nån snubbe därifrån (förmodligen han som monterat) till mig och antyder att det var mitt fel att skruvarna var för långa! han använde ju bara skuvarna som hängde med bindningarna... Kollar man inte sånt innan? Jag har jobbat som snickare i över 10år, Jag hade tagit på mig ansvaret iaf.
Vad ska man säga??
//T

Senast ändrad:
Felmonterat
Jag skulle inte tagit på mig det då du lämnade in skidan med en bindning du inte hade köpt i butiken. Jag hade antagit att du hade kolla på det då.

Men det är dessutom sjukt svårt att veta om skruvarna är för långa. Det kan räcka ibland med att de ligger ett spån mellan skruven och botten för att det skall bli en bula.

Fast på andra sidan så skulle jag fixat till det innan du hade fått tillbaka skidan då man ser det på en gång när man har monterat bindningarna.

//H

Felmonterat
Hej!

Ett ganska vanligt fel man gör är att borra med för kort borr. Skruvarna man får med R8/R6 måste borras med minst 9mm annars kan det bli som det blev för dig!

Kan vara ett annat alternativ!

Hoppas de ger dig pengarna tillbaka

///jakob

Felmonterat
thomastg2 sa:
Tja igen!
Nån timme senare ringer nån snubbe därifrån (förmodligen han som monterat) till mig och antyder att det var mitt fel att skruvarna var för långa! han använde ju bara skuvarna som hängde med bindningarna... Kollar man inte sånt innan? Jag har jobbat som snickare i över 10år, Jag hade tagit på mig ansvaret iaf.
Vad ska man säga??
//T
Det är ett jävla sätt av snubben ifråga. Varje skidverkstadssnubbe med självaktning bör vara rutinerad nog att alltid mäta allt, göra ett noggrant jobb och ta ansvar för det.
Det kan bero på för långa skruvar. Det kan bero på för grunda hål.
Oavsett vilket så beror det på ett slarvigt utfört jobb.

/r

Felmonterat
Anledningen till att man lämnar in skidor för montering är att man inte vill/kan göra det själv, dvs man är ingen expert.

Om den som tar emot skidorna för montering, skidsport i Bromma eller sports4you i Andermatt eller nån annanstans antar att den som lämnar in skidorna också är expert och har koll på skruvar och mallar etc är de fel ute. Lämna alltså inte in skidorna på en sådan butik.

Naturligvis kan alla göra fel men då ska man ta ansvar för det.

Felmonterat
Blackriverpaint sa:
rabbit sa:
Varje skidverkstadssnubbe med självaktning bör vara rutinerad nog att alltid mäta allt, göra ett noggrant jobb och ta ansvar för det.
/r
Detta mà vara fallet i en perfekt värld! För info, denna existerar inte.
Du har verkligen inte höga krav på en "perfekt" värld...

Vad jag sa är sant.
Tar man inte ansvar för det man gör, bör man inte heller göra det.
Detta gäller livet i stort.
Folk som inte förstår samt agerar enligt detta är skitstövlar.

/r

Senast ändrad:
Felmonterat
rabbit sa:
Blackriverpaint sa:
rabbit sa:
Varje skidverkstadssnubbe med självaktning bör vara rutinerad nog att alltid mäta allt, göra ett noggrant jobb och ta ansvar för det.
/r
Detta mà vara fallet i en perfekt värld! För info, denna existerar inte.
Du har verkligen inte höga krav på en "perfekt" värld...

Vad jag sa är sant.
Tar man inte ansvar för det man gör, bör man inte heller göra det.
Detta gäller livet i stort.
Folk som inte förstår samt agerar enligt detta är skitstövlar.

/r
Skaffa lite verklighetsförankring. Om du ska radera bort alla skitstövlar i världen sà kommer du varken kunna köpa mat eller bilar eller skidor.

Din filosofi mà vara rätt men steget till att alla följer känns sà pass stort att det inte är làngt ifràn en perfekt värld. Perfekt skulle väl vara skida och bindning i ett stycke issàfall.

Tillbaka
Topp