Fetingar och touring i höjdmeter.

NiklasLundberg

Ny medlem
3247362700_bd31b0cf09.jpg

Hej alla glada gravitationsmissbrukare.

Eftersom det är lite inne att åka på touringbindning (som dynafit, diamir eller marker) med lös häl. Tillsammans med feta skidor över 100mm i midja för att njuta av offpistrepor. Samtidigt som bredder och vikter på utrustning påverkar oss åkare på sätt som ingen har tänkt på tidigare, så har jag en skön frågeställning som alla funderar på:

0. Hur tung och vältränad är du?

1000. Hur många höjdmeter kunde du/man klättra?

2. Vad har du för skidor och bindning (pjäxa med allting på väger)

3. Några erfarenheter, förbättringar, överlevde du? :cool:

(Kommer själv bidra med nuffror så fort det finns snö i backarna)
NUFF SAID. :mad:

Senast ändrad:
0.Relativt vältränad Id say. Är det förresten under säsong eller "offseason" du menar.
1.Jag är inte den som går otroligt långa turer, men 1000fhm är tungt men det funkar (beror ju helt på terrängen såklart....ni som gått turen upp till teddybear treas i Rogers Pass har nog en bra aning om vad jag menar...fler kickturns är höjdmeter...)
2. Dukes+EHP193+Skins+Full-Tilt BB Pro i stl 27. Ändras dock i år till Dukes+Moment Bibby Pro 190+Skins+FT First Chair i stl 27 (återkommer med vikt)
3. Förbättringar ja....lägre dukes med bättre hälhöjare tacksåmkt :D

Första svaret, grymt coolt!
Hur tränad man är menar jag vid tillfället när det bestegs berg. =)

Ok 1000m är långt för fetingar.
Ja, Momnet bibby pro 2,2kg är 300g lättare än 4frnt eph på 2,5kg samt lite mer carving.

Absolut, dukes borde vara mer användarvänliga just vid klättringen. Varför ska de vara lägre?

1 Sommar: blekfet derivattrader Vinter: duktigt tränad efter 3 hockeypass i veckan samt bra med skidakning
2 Pontoon+Dukes+BD factor+ABS ryggsäck old style
ca 1000 m med 30% lutning i Alta. Det kändes.
3 Förbättringar: drick mindre öl under sommaren.

0 - 80kg ganska normaltränad, turat en del dock.
1 - Gått upp till ca 1500hm med tunga setupen på en dag. Det lämpar sig dock bäst att gå upp till cirka 1000hm tycker jag med denna typ av utrustning
2 - Har nog gått mest med mina pro riders med dukes och dalbello krypton. Ca 12 kg.
3 - Ja:
- Jag har vid några tillfällen turat på mkt lättare prylar och det har varit riktigt trevliga upplevelser. Trots att utrustningen i teorin är sämre att åka på, blir åkningen roligare vid längre turer med lätta grejer, eftersom man har mkt mer ork kvar. Dessutom blir uppvägen mer av en njutning. Tyvärr sätter dock plånboken stopp för mig, då kittet kostar en slant.
-"freeride"turning med alpina pjäxor funkar bra på korta till också hyfsat långa turer (<1000hm), så länge man går på hudar uppför för det mesta. Att gå långt på platten är riktigt drygt, och samma sak att klättra runt på sten med plastsula.
- turprylar har alltså som mest fördel när det är långa anmarcher på platten som står på matsedeln (och såklart ju längre tur desto mer viktigt, men det säger väl sig själv)

E ni på väg mot col du chardonnet på bilden? Haute Route?

Senast ändrad:
NiklasLundberg sa:
Första svaret, grymt coolt!
Hur tränad man är menar jag vid tillfället när det bestegs berg. =)

Ok 1000m är långt för fetingar.
Ja, Momnet bibby pro 2,2kg är 300g lättare än 4frnt eph på 2,5kg samt lite mer carving.

Absolut, dukes borde vara mer användarvänliga just vid klättringen. Varför ska de vara lägre?
Jag gillar inte att man står så jäkla högt på dom. Känns som att man tappar kontakt och en del känsla som om man hade klackar eller ngt?
Förstår inte varför det ska vara så svårt att komma på en bättre lösning än Dukes för de som inte vill ha dynafit? Nä...nu ska jag fan sätta mig vid ritbordet!

josh, skönt svar.

Sommarkondisen är inte alltid där, haha, såklart när det inte finns någon stundande skidåkning att försäsongsträna till. =) Tack för tipset om lagom med öl.

Ja du har också 6kg under en fot, precis som är normalt med fetingar, fast dessutom med ABS:ens extra vikt (och säkerhet).

Ok lutningen var altså 27 grader om det var 30%, dvs en lätt och trevligt bestigen lutning men med en höjd på 1000m så blir det en utmaning.

(100% är 90 grader och 50% är 45 grader)

Senast ändrad:
FF, mycket intressant med någon som provat flera sorters turåkning.

Jag har också provat lätt utrustning och håller med, man har mer ork eller kan klättra högre och den är smidigare på transportsträckor.

Att gå direkt mot underlaget med alpinpjäxor är ju inte att reckommendera då man sliter ut plastsulan såklart, därför har ju touring pjäxan en gummisula. Själv kör jag med alpinpjäxor och tycker det går bra i övrigt, men det är för att den är helt formgjuten, känns ungefär som ett par löparskor fast tyngre.
Jag vet inte om de stadigaste tuoringpjäxorna är lika stabila som alpinpjäxor men om inte annat kan man ta med sig löstagbara gummisulor om det krävs (mer vikt).

På äkta turåkning där man kanske går på platten en hel dag är det säkert smidigare med den typiska turutrustningen. Men det skulle vara koolt om någon utmanade etablisemanget och prövade lättast möjliga fetingutrustningen eller om någon vet mer exakt varför det inte är vanligt.

Bilden är från Chamonix från en känd Tur som jag inte har gått, men har gått några mindre turer i området med UCPA grymt kul.
"The Haute Route is a journey that every ski touring enthusiast should undertake at least once in their lives."
länk: http://www.chamex.com/tag/ski-touring

PNyberg sa:
Förstår inte varför det ska vara så svårt att komma på en bättre lösning än Dukes för de som inte vill ha dynafit? Nä...nu ska jag fan sätta mig vid ritbordet!
Coolt P, man kanske kan byta ut deras plastiga del som kopplar tå med hälen till en 5 mm. tjock autoclavad kolfiberplatta och mycket mer... i alla fall jag gillar din idé, det låter sjukt intressant.

Senast ändrad:
0. Hur tung och vältränad är du?
80 kg soffpotatis.

1. Hur många höjdmeter kunde du/man klättra?
1000 hm (Ryfjället Tärnaby) på 2,5 timme med kort rast, pådriven av "duracellkanin"-kompis.

2. Vad har du för skidor och bindning (pjäxa med allting på väger)
Telisgrejer: Scarpa T1 thermo (1810g) + K2 Work Stinx 2006 (1800g) + 7Tm Powertour (900g) = 4510g per fot + stighuden och SNÖ.

3. Några erfarenheter, förbättringar, överlevde du?
Halvdöd. Utan Duracellkaninen hade jag gått i lite lugnare takt. Hälhöjarna på bindningarna sög (deformeras när man går på skrå). Nyare utveckling av byglarna fungerar lite bättre och sitter på bindningarna numera. Skidorna funkar för mig som backcountry-telisskidor. Duger både på nysnö och på den bristande skare som det ofta är i svenska fjällen.

Skaffar nya lättare topptursskidor i år med Voilé Vector skidor (2700g paret) och Voilé 3-pin Hardwire CRB bindningar (1700g paret). Skidorna är bredare och lättare än dom jag har, + lite rocker. Förväntas gå bättre än K2-orna på nysnö men kanske sämre på is och bristande skare.
Bindningarna väger marginellt mindre men kan även utlösa bakåt, bra för korsbanden i knäna som jag helst vill behålla hela :P
Får återkomma med rapport om det blev bättre turer.

EDIT: Fick skidorna och bindningarna idag. Vikten som tillverkaren angivit för skidorna är tyvärr helt fel. Mina skidor väger 3256g paret oborrade. Fortfarande ganska lätt men inte ultralätt precis. Bindningarna väger med skruvar och climbing bars snarare 1800g per par.

Senast ändrad:
Yatzy sa:
Förväntas gå bättre än K2-orna på nysnö men kanske sämre på is och bristande skare.
Tror du kan skruva upp förväntningarna på bristande skare och skitsnö i allmänhet, rocker hjälper verkligen till då...

Yatzy, the telemark experience.

Med den lätta turustningen blir man verkligen snabb uppför, telemark måste ju vara den renaste formen av touring. Speciellt med den nya bindningen som löser ut vid fall rakt bakåt, det är något som saknas på alpin bindningar tycker jag, branchen är lite konservativ tyvärr.
Telemark skidor måste vara mjukare eller ha en annan sorts flexpattern än alpint, finns säker tråd om det.

Tråkigt att inte de gamla turbindningarna höll måttet. Det verkar som om freeride evolutionen med fetare skidor även håller på att utvecklas för telemark. Lättare i kg än alpint är det i alla fall.

Jag hörde en gång en fransman som var guide säga sin åsikt om skare, en grupp turister som hela tiden frågade "what is the technique for this slope with this snow" ivriga att lära sig mer.
En dag var det lömsk och ond skare som gruppen skulle ta sig ner för och gruppen frågade guiden,
"So what is the technique for "skare" then??", varpå den bakfulle och morgontrötte guiden fräser fram:
-"What technique, there is no fucking technique for "skare" it is just suicide skiing!!!" Varpå han "åkte" ner.

Kan inte ens föreställa mig telis och skare, men eftersom Norge åker telis så går det säkert bra, speciellt med rocker precis om mr Blide skrev. ;)

Senast ändrad:
Jarle sa:
PNyberg sa:
NiklasLundberg sa:
-"What technique, there is no fucking technique for "skare" it is just suicide skiing!!!" Varpå han "åkte" ner.
Hahha. Sjukt bra sagt. Men det finns en teknik! Hopp-lång!
Tyvärr har jag patent på den svängen Per, kostar 500 NOK i licens per dag att utöva den
Kan du inte berätta hur det går till? Släng in ett postgironummer och nämn ett pris också vetja. ;)

Tillbaka
Topp