Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fetingar och touring i höjdmeter.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="NiklasLundberg" data-source="post: 816935" data-attributes="member: 32653"><p>FF, mycket intressant med någon som provat flera sorters turåkning.</p><p></p><p>Jag har också provat lätt utrustning och håller med, man har mer ork eller kan klättra högre och den är smidigare på transportsträckor.</p><p></p><p>Att gå direkt mot underlaget med alpinpjäxor är ju inte att reckommendera då man sliter ut plastsulan såklart, därför har ju touring pjäxan en gummisula. Själv kör jag med alpinpjäxor och tycker det går bra i övrigt, men det är för att den är helt formgjuten, känns ungefär som ett par löparskor fast tyngre. </p><p>Jag vet inte om de stadigaste tuoringpjäxorna är lika stabila som alpinpjäxor men om inte annat kan man ta med sig löstagbara gummisulor om det krävs (mer vikt).</p><p></p><p>På äkta turåkning där man kanske går på platten en hel dag är det säkert smidigare med den typiska turutrustningen. Men det skulle vara koolt om någon utmanade etablisemanget och prövade lättast möjliga fetingutrustningen eller om någon vet mer exakt varför det inte är vanligt.</p><p></p><p>Bilden är från Chamonix från en känd Tur som jag inte har gått, men har gått några mindre turer i området med UCPA grymt kul.</p><p>"The Haute Route is a journey that every ski touring enthusiast should undertake at least once in their lives."</p><p>länk: <a href="http://www.chamex.com/tag/ski-touring" target="_blank">http://www.chamex.com/tag/ski-touring</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="NiklasLundberg, post: 816935, member: 32653"] FF, mycket intressant med någon som provat flera sorters turåkning. Jag har också provat lätt utrustning och håller med, man har mer ork eller kan klättra högre och den är smidigare på transportsträckor. Att gå direkt mot underlaget med alpinpjäxor är ju inte att reckommendera då man sliter ut plastsulan såklart, därför har ju touring pjäxan en gummisula. Själv kör jag med alpinpjäxor och tycker det går bra i övrigt, men det är för att den är helt formgjuten, känns ungefär som ett par löparskor fast tyngre. Jag vet inte om de stadigaste tuoringpjäxorna är lika stabila som alpinpjäxor men om inte annat kan man ta med sig löstagbara gummisulor om det krävs (mer vikt). På äkta turåkning där man kanske går på platten en hel dag är det säkert smidigare med den typiska turutrustningen. Men det skulle vara koolt om någon utmanade etablisemanget och prövade lättast möjliga fetingutrustningen eller om någon vet mer exakt varför det inte är vanligt. Bilden är från Chamonix från en känd Tur som jag inte har gått, men har gått några mindre turer i området med UCPA grymt kul. "The Haute Route is a journey that every ski touring enthusiast should undertake at least once in their lives." länk: [URL]http://www.chamex.com/tag/ski-touring[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fetingar och touring i höjdmeter.
Tillbaka
Topp