Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fetingar och touring i höjdmeter.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Yatzy" data-source="post: 816961" data-attributes="member: 66533"><p>0. Hur tung och vältränad är du? </p><p>80 kg soffpotatis.</p><p></p><p>1. Hur många höjdmeter kunde du/man klättra? </p><p>1000 hm (Ryfjället Tärnaby) på 2,5 timme med kort rast, pådriven av "duracellkanin"-kompis.</p><p></p><p>2. Vad har du för skidor och bindning (pjäxa med allting på väger) </p><p>Telisgrejer: Scarpa T1 thermo (1810g) + K2 Work Stinx 2006 (1800g) + 7Tm Powertour (900g) = 4510g per fot + stighuden och SNÖ.</p><p></p><p>3. Några erfarenheter, förbättringar, överlevde du?</p><p>Halvdöd. Utan Duracellkaninen hade jag gått i lite lugnare takt. Hälhöjarna på bindningarna sög (deformeras när man går på skrå). Nyare utveckling av byglarna fungerar lite bättre och sitter på bindningarna numera. Skidorna funkar för mig som backcountry-telisskidor. Duger både på nysnö och på den bristande skare som det ofta är i svenska fjällen.</p><p></p><p>Skaffar nya lättare topptursskidor i år med Voilé Vector skidor (2700g paret) och Voilé 3-pin Hardwire CRB bindningar (1700g paret). Skidorna är bredare och lättare än dom jag har, + lite rocker. Förväntas gå bättre än K2-orna på nysnö men kanske sämre på is och bristande skare.</p><p>Bindningarna väger marginellt mindre men kan även utlösa bakåt, bra för korsbanden i knäna som jag helst vill behålla hela :P</p><p>Får återkomma med rapport om det blev bättre turer.</p><p></p><p>EDIT: Fick skidorna och bindningarna idag. Vikten som tillverkaren angivit för skidorna är tyvärr helt fel. Mina skidor väger 3256g paret oborrade. Fortfarande ganska lätt men inte ultralätt precis. Bindningarna väger med skruvar och climbing bars snarare 1800g per par.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Yatzy, post: 816961, member: 66533"] 0. Hur tung och vältränad är du? 80 kg soffpotatis. 1. Hur många höjdmeter kunde du/man klättra? 1000 hm (Ryfjället Tärnaby) på 2,5 timme med kort rast, pådriven av "duracellkanin"-kompis. 2. Vad har du för skidor och bindning (pjäxa med allting på väger) Telisgrejer: Scarpa T1 thermo (1810g) + K2 Work Stinx 2006 (1800g) + 7Tm Powertour (900g) = 4510g per fot + stighuden och SNÖ. 3. Några erfarenheter, förbättringar, överlevde du? Halvdöd. Utan Duracellkaninen hade jag gått i lite lugnare takt. Hälhöjarna på bindningarna sög (deformeras när man går på skrå). Nyare utveckling av byglarna fungerar lite bättre och sitter på bindningarna numera. Skidorna funkar för mig som backcountry-telisskidor. Duger både på nysnö och på den bristande skare som det ofta är i svenska fjällen. Skaffar nya lättare topptursskidor i år med Voilé Vector skidor (2700g paret) och Voilé 3-pin Hardwire CRB bindningar (1700g paret). Skidorna är bredare och lättare än dom jag har, + lite rocker. Förväntas gå bättre än K2-orna på nysnö men kanske sämre på is och bristande skare. Bindningarna väger marginellt mindre men kan även utlösa bakåt, bra för korsbanden i knäna som jag helst vill behålla hela :P Får återkomma med rapport om det blev bättre turer. EDIT: Fick skidorna och bindningarna idag. Vikten som tillverkaren angivit för skidorna är tyvärr helt fel. Mina skidor väger 3256g paret oborrade. Fortfarande ganska lätt men inte ultralätt precis. Bindningarna väger med skruvar och climbing bars snarare 1800g per par. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fetingar och touring i höjdmeter.
Tillbaka
Topp