Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fetingar och touring i höjdmeter.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="NiklasLundberg" data-source="post: 817226" data-attributes="member: 32653"><p>Yatzy, the telemark experience.</p><p></p><p>Med den lätta turustningen blir man verkligen snabb uppför, telemark måste ju vara den renaste formen av touring. Speciellt med den nya bindningen som löser ut vid fall rakt bakåt, det är något som saknas på alpin bindningar tycker jag, branchen är lite konservativ tyvärr.</p><p>Telemark skidor måste vara mjukare eller ha en annan sorts flexpattern än alpint, finns säker tråd om det.</p><p></p><p>Tråkigt att inte de gamla turbindningarna höll måttet. Det verkar som om freeride evolutionen med fetare skidor även håller på att utvecklas för telemark. Lättare i kg än alpint är det i alla fall.</p><p></p><p>Jag hörde en gång en fransman som var guide säga sin åsikt om skare, en grupp turister som hela tiden frågade "what is the technique for this slope with this snow" ivriga att lära sig mer.</p><p>En dag var det lömsk och ond skare som gruppen skulle ta sig ner för och gruppen frågade guiden,</p><p>"So what is the technique for "skare" then??", varpå den bakfulle och morgontrötte guiden fräser fram:</p><p>-"What technique, there is no fucking technique for "skare" it is just suicide skiing!!!" Varpå han "åkte" ner.</p><p></p><p>Kan inte ens föreställa mig telis och skare, men eftersom Norge åker telis så går det säkert bra, speciellt med rocker precis om mr Blide skrev. <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="NiklasLundberg, post: 817226, member: 32653"] Yatzy, the telemark experience. Med den lätta turustningen blir man verkligen snabb uppför, telemark måste ju vara den renaste formen av touring. Speciellt med den nya bindningen som löser ut vid fall rakt bakåt, det är något som saknas på alpin bindningar tycker jag, branchen är lite konservativ tyvärr. Telemark skidor måste vara mjukare eller ha en annan sorts flexpattern än alpint, finns säker tråd om det. Tråkigt att inte de gamla turbindningarna höll måttet. Det verkar som om freeride evolutionen med fetare skidor även håller på att utvecklas för telemark. Lättare i kg än alpint är det i alla fall. Jag hörde en gång en fransman som var guide säga sin åsikt om skare, en grupp turister som hela tiden frågade "what is the technique for this slope with this snow" ivriga att lära sig mer. En dag var det lömsk och ond skare som gruppen skulle ta sig ner för och gruppen frågade guiden, "So what is the technique for "skare" then??", varpå den bakfulle och morgontrötte guiden fräser fram: -"What technique, there is no fucking technique for "skare" it is just suicide skiing!!!" Varpå han "åkte" ner. Kan inte ens föreställa mig telis och skare, men eftersom Norge åker telis så går det säkert bra, speciellt med rocker precis om mr Blide skrev. ;) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fetingar och touring i höjdmeter.
Tillbaka
Topp