Filmkamera för runt 10-20 tusen?

WITMatrix

Ny medlem
Hejsan alla glada!
Funderar på en införskaffa mig en dvkamera inför hösten.
Va först inne på en
Canon XM-2 ( http://www.scandinavianphoto.se/?31669 )
sen började jag snegla på
Panasonic AG-DVC30E ( http://www.scandinavianphoto.se/?33591 )
just nu är jag inne på att skaffa en billigare, nämligen
Panasonic NV-GS500 ( http://www.scandinavianphoto.se/?33532 )

Undrar om någon har testat nån av dom här kamererna? Framför allt den sistnämda.
Gillar att ha så mkt möjligheter till mauella inställningar som möjligt...helst hade jag sett separata hjul för både zoom och fokus, men misstänker att man kommer upp i pris då?
Hur hanterar dom vibalans i snöig miljö och så vidare...

Tack på förhand...
/Viktor

tre av de populäraste kamerona kan man väl säga. vet inte så mycket om den sista gs500an. men jag tror att det är standard för de flesta kameror nuförtiden att kunna inställningarna manuellt. kunde man tilloch med på min mv700

de två lversta har iallafall ett hjul runt linsen för fokus och xm2an som jag har har en analog zoomknapp. vitblansen ska du inte behöva oroa dig om, den fiunkar i alla miljöer. man bara ställer in den en gång, sen kör man. du kan med xm2an och säkert med dvc30 också, ställa in bländare och slutatid manuellt, vilket är skönt. båda har man mycket bra nytta av i skidsammanhang med snabba klipp i ljus miljö.

alla har optisk bildstabilisator vilket är bra. och filtergänga vilket gör att du kan sätta på olika filter. när du filmar i väldigt ljusa förhållanden, extremt ljusa en solskensdag i backen med snö. så är det schysst med ett gråfilter och polariseringsfilter. även uv filter är skönt å ha. alla funkar till det du vill ha dom till. och det är mer en kvalité fråga och hur billiga tillbehör du vill ha. köper du xm2an blir du inte besviken. men den kostar en slant också..

Tack för svaret Tom.
Hur är det med XM-2an...den spelar inte in äkta 16:9 va?
Bättre och köra på polarisationsfilter än ett hårt skylight filter t.ex. kommer ju mestadels va sol som ljuskälla och vet inte hur det är med blåsticket som man ofta ser i dom flesta amatörfilmer.

EnSkoKanske: Är bara en glad amatör...men har stora krav på min utrustning, gillar inget halvfabrikat... ;)

De är rätt det!, skulle iaf satsa på den sista ifall du var jag xD.
den har väl bäst upplösning men doc lite färre manuella val!
men den är ju 10lappar billigare åxå!

Christoffer_Aldell: DV30C är väl den jag är mest sugen på...har hört att zoomringen eller om det va fokusringen som skulle vara lite slapp, att det är för dåligt motstånd i den? Hur är det med storlek och så...känns den stor eller? Kommer ju trots allt knata en bit med den så bra om den inte tar för stor plats i ryggsäck...

det är inte äkta 16:9 på xm2an. poch det finns nog inte så många kameror i den här prisklassen som har det. dock finns det ett 16:9 läge som inte blir helt fel. för det är väl ingen som gör superseriösa långfilmer med en sån här kamera?

palla lägga över 12 papp för en kamera när man ska filma amatör film om du ska köpa en kamera för över 10 papp se till att ordna ihop grymma åkare att filma

12 tusen är inte mycket om du tänker på vad man tjänar på att jobba. det är en månadslön. och hur mycket är 12000 i det stora hela om man tänker på ett helt liv av intäkter?

sen är en semiamatör kamera inget konstigt, 20.000:- kronor är bara prioriteringar. jag jobbade av min. iallafall så när ni vuxit upp lite så inser ni att man kan lägga pengar på det man är intresserad av.. :P

och en amaötrfilm behöver inte vara sämmre för att man har en dyr/billig kamera. film som film, kameran gör bara att man kan utvecklas och underlättar vid filmskapandet. det är ju personen bakom kameran som gör filmen.. :)

Är ju inte mer pengar än vad -amtörfotografen- lägger på att köpa ex. en Canon 350D eller Nikon D70 med ett bra objektiv, man är ju ute efter de fördelar som en dyrare har...mer mauella inställningar, bättre optik m.m.

Jag rekommenderar dock _inte_ att du köper kameran av scandinavianphoto. Jag blev smått lurad när jag handlade där.

Panasonicen är inte speciellt stor (ungefär samma storlek som xm2an). Ja, focusringen är smått slapp men fullt funktionerbar. Xm2an ger mer "databild", svårt att beskriva men bilden som Panasonicen ger med sin Leica optik är sjukt mycket snyggare enligt mig.

Lurad av Scandinavian Photo? På vilket sätt. Jag har alltid blivit proffsigt bemött när jag har handlat hos dem. Enligt mig är dom mycket duktiga på det dom sysslar med.

Supersub sa:
Lurad av Scandinavian Photo? På vilket sätt. Jag har alltid blivit proffsigt bemött när jag har handlat hos dem. Enligt mig är dom mycket duktiga på det dom sysslar med.
Samma här. De är ett bra företag. Hur blev du "lurad"?

Tillbaka
Topp