Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det möjlighet till extern gummidämpning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1006867" data-attributes="member: 12152"><p>Både placering och mängd spelar mycket stor roll. Ju närmare tipparna, desto mer effekt får gummit enligt våra tester. Allra mest effekt får man om man dämpar ner den del av skidan som inte är i kontakt med snön. Förmodligen för att vibrationerna blir långlivade där iom att tippen kan svänga fritt. Snön i sig stabiliserar naturligtvis en hel del, iom att den stoppar skidan från att svänga. </p><p></p><p>Jag kan säga att de tester vi gjorde nu senast för alltid förändrar synen på hur jag tänker när jag ska välja en skida. Det har hänt många gånger att jag har valt bort en skida där jag verkligen gillar shapen, men där jag samtidigt tycker att den är för odämpad och nervös. Med den typen av externa stringers som vi använde nu senast skulle man kunna justera en sådan skida så att den blev precis lagom dämpad efter eget behag. Svårigheten ligger såklart i att hitta ett lämpligt material som sitter fast bra nog och som inte går sönder. Vi hade gjort egna "moduler" som vi tejpade dit med dubbelhäftande tejp bara. Det satt förvånansvärt bra faktiskt måste jag säga och då använde vi ändå nån riktigt billig skit-tejp som vi hittade på nåt Aus&Raus (typ ett par snäpp sämre än Rusta och ÖB i Sverige). </p><p></p><p>Som vi sa i inlägget också: En odämpad skida påverkas enormt mycket, medan en skida som redan är bra dämpad inte påverkas knappt något.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1006867, member: 12152"] Både placering och mängd spelar mycket stor roll. Ju närmare tipparna, desto mer effekt får gummit enligt våra tester. Allra mest effekt får man om man dämpar ner den del av skidan som inte är i kontakt med snön. Förmodligen för att vibrationerna blir långlivade där iom att tippen kan svänga fritt. Snön i sig stabiliserar naturligtvis en hel del, iom att den stoppar skidan från att svänga. Jag kan säga att de tester vi gjorde nu senast för alltid förändrar synen på hur jag tänker när jag ska välja en skida. Det har hänt många gånger att jag har valt bort en skida där jag verkligen gillar shapen, men där jag samtidigt tycker att den är för odämpad och nervös. Med den typen av externa stringers som vi använde nu senast skulle man kunna justera en sådan skida så att den blev precis lagom dämpad efter eget behag. Svårigheten ligger såklart i att hitta ett lämpligt material som sitter fast bra nog och som inte går sönder. Vi hade gjort egna "moduler" som vi tejpade dit med dubbelhäftande tejp bara. Det satt förvånansvärt bra faktiskt måste jag säga och då använde vi ändå nån riktigt billig skit-tejp som vi hittade på nåt Aus&Raus (typ ett par snäpp sämre än Rusta och ÖB i Sverige). Som vi sa i inlägget också: En odämpad skida påverkas enormt mycket, medan en skida som redan är bra dämpad inte påverkas knappt något. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det möjlighet till extern gummidämpning?
Tillbaka
Topp