Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det möjlighet till extern gummidämpning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PederL" data-source="post: 1281602" data-attributes="member: 165477"><p>Intressant! Metall med gummidämpning...Ja, det finns olika lösningar och mest flexibelt blir det förstås att kunna alternera vikt/material/position för att testa sig fram om det gör en positiv skillnad. Dessutom för att anpassa den till de egenskaper man vill ha en viss dag (topptura en dag, åka pist en annan till exempel). Risken finns förstås att man sätter en vikt (med fel egenskaper) på fel ställe och försämrar skidans åkegenskaper, det är nog mycket möjligt.</p><p></p><p>Med självhäftande gummi är det enkelt att testa olika vikt och position, men för min del vill jag inte transformera en toppturskida till en freerideskida (om det nu är möjligt), eftersom jag använder den främst att tura och vill verkligen hålla den lätt. Men kul att testa tycker jag, självhäftande gummi är ju billigt, enkelt att ta bort eller klippa en ny större/mindre bit eller ändra position för att se vad som händer med skidans egenskaper. Kanske är skillnaden enbart beroende på att skidans framdel blir något lite tyngre snarare än var exakt man sätter tyngden, och tveksamt om gummit verkligen dämpar vibrationer (snarare förändras vibrationerna) men min upplevelse är en lite lugnare (och något lite tyngre) skida. </p><p></p><p>Jag satte alltså en bit gummi, ca 1,5 kvadratdecimeter per skida, som ungefärligen täcker området där rockern tar slut.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PederL, post: 1281602, member: 165477"] Intressant! Metall med gummidämpning...Ja, det finns olika lösningar och mest flexibelt blir det förstås att kunna alternera vikt/material/position för att testa sig fram om det gör en positiv skillnad. Dessutom för att anpassa den till de egenskaper man vill ha en viss dag (topptura en dag, åka pist en annan till exempel). Risken finns förstås att man sätter en vikt (med fel egenskaper) på fel ställe och försämrar skidans åkegenskaper, det är nog mycket möjligt. Med självhäftande gummi är det enkelt att testa olika vikt och position, men för min del vill jag inte transformera en toppturskida till en freerideskida (om det nu är möjligt), eftersom jag använder den främst att tura och vill verkligen hålla den lätt. Men kul att testa tycker jag, självhäftande gummi är ju billigt, enkelt att ta bort eller klippa en ny större/mindre bit eller ändra position för att se vad som händer med skidans egenskaper. Kanske är skillnaden enbart beroende på att skidans framdel blir något lite tyngre snarare än var exakt man sätter tyngden, och tveksamt om gummit verkligen dämpar vibrationer (snarare förändras vibrationerna) men min upplevelse är en lite lugnare (och något lite tyngre) skida. Jag satte alltså en bit gummi, ca 1,5 kvadratdecimeter per skida, som ungefärligen täcker området där rockern tar slut. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det möjlighet till extern gummidämpning?
Tillbaka
Topp