Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 982592" data-attributes="member: 74439"><p>De som hävdar att det handlar om vad marknaden bestämmer gör det lite väl enkelt för sig. Varken vi eller de utländska nätbutikerna lever i en laissez faire-ekonomi och därför kan man inte säga att är den fria marknaden som styr. Det behövs politiska styrmedel för att butikerna ska kunna sänka priserna med bibehållna marginaler.</p><p>På sikt tror jag vi kommer se färre småbutiker och fler kedjor i Sverige, helst skulle jag vilja se att de duktiga butiker som finns idag hittar ett sätt att samarbeta på med gemensamt centrallager och ökade volymer för att kunna erbjuda samma höga nivå av service som idag men till ett lägre pris. För mig är det inte helt orimligt att vi till viss del kommer röra oss bort från traditionella butiker och se mer av ett "showroom-koncept" där man kan prova ut storlekar och modeller för att sedan beställa från ett centrallager och vänta några dagar på varan.</p><p></p><p>Men precis som Black Diamond är inne på är det inte en rättighet att få driva skidbutik i Sverige, det är inte kunderna det är fel på när de väljer att handla via en utländsk butik. Ska det kommas med argument som att det är enklare att reklamera så får man inte hålla på och knorra vid reklamationer och helt enkelt ta en hel del på "good will"-kontot. Sen är det viktigt att inte glömma bort att friåkningsentusiasterna är en liten del av världsmarknaden och Sverige är en liten marknad till att börja med.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 982592, member: 74439"] De som hävdar att det handlar om vad marknaden bestämmer gör det lite väl enkelt för sig. Varken vi eller de utländska nätbutikerna lever i en laissez faire-ekonomi och därför kan man inte säga att är den fria marknaden som styr. Det behövs politiska styrmedel för att butikerna ska kunna sänka priserna med bibehållna marginaler. På sikt tror jag vi kommer se färre småbutiker och fler kedjor i Sverige, helst skulle jag vilja se att de duktiga butiker som finns idag hittar ett sätt att samarbeta på med gemensamt centrallager och ökade volymer för att kunna erbjuda samma höga nivå av service som idag men till ett lägre pris. För mig är det inte helt orimligt att vi till viss del kommer röra oss bort från traditionella butiker och se mer av ett "showroom-koncept" där man kan prova ut storlekar och modeller för att sedan beställa från ett centrallager och vänta några dagar på varan. Men precis som Black Diamond är inne på är det inte en rättighet att få driva skidbutik i Sverige, det är inte kunderna det är fel på när de väljer att handla via en utländsk butik. Ska det kommas med argument som att det är enklare att reklamera så får man inte hålla på och knorra vid reklamationer och helt enkelt ta en hel del på "good will"-kontot. Sen är det viktigt att inte glömma bort att friåkningsentusiasterna är en liten del av världsmarknaden och Sverige är en liten marknad till att börja med. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Tillbaka
Topp