Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 982743" data-attributes="member: 28391"><p>Under några år hade snowboardmärket Rome ingen svensk distributör men en av våra stora aktörer, vi kan kalla dem Skräpgården, var intresserade av märket och fick möjlighet att köpa in Rome direkt från det centrala europalagret i München. Det som denna aktör verkligen hade kunnat göra då, eftersom de fick köpa in prylarna till distributörspriser, var ju att lägga priserna i nivå med de stora europeiska aktörerna som Blue Tomato och Hot Zone. Tror ni att de gjorde det?? Nej, de passade istället på att öka sina egna marginaler på försäljningen och höll priser som om de köpt från en Svensk distributör med 2.0-marginal på hårdvaran. När det sedan kom en svensk distributör på Rome gnällde denne aktör på dåliga marginaler.</p><p></p><p>Jag upplever det som att det inte finns något som helst intresse från svenska butiker som säljer skidor och snowboards i det dyra segmentet att konkurrera med priset. Det råder fri prissättning men alla följer i princip slaviskt de rekommenderade butikspriser som distributörer tillhandahåller. Jag har suttit på säljmöten med representanter från stora aktörer på den svenska snowboardscenen där de skryter om att de aldrig ändrar de ordinarie priserna (utifrån mina rekommenderade priser) på hårdvara som om det vore en fin gest mot mig som distributör. Som distributör tycker i alla fall jag att priskonkurrens är bra och jag kunde inte bry mig mindre om vilka priser en butik sätter på "mina" prylar.</p><p></p><p>Det fins en otrolig ängslighet bland svenska hårdvaruförsäljare och i princip ingen vågar göra något som sticker ut från det vanliga.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 982743, member: 28391"] Under några år hade snowboardmärket Rome ingen svensk distributör men en av våra stora aktörer, vi kan kalla dem Skräpgården, var intresserade av märket och fick möjlighet att köpa in Rome direkt från det centrala europalagret i München. Det som denna aktör verkligen hade kunnat göra då, eftersom de fick köpa in prylarna till distributörspriser, var ju att lägga priserna i nivå med de stora europeiska aktörerna som Blue Tomato och Hot Zone. Tror ni att de gjorde det?? Nej, de passade istället på att öka sina egna marginaler på försäljningen och höll priser som om de köpt från en Svensk distributör med 2.0-marginal på hårdvaran. När det sedan kom en svensk distributör på Rome gnällde denne aktör på dåliga marginaler. Jag upplever det som att det inte finns något som helst intresse från svenska butiker som säljer skidor och snowboards i det dyra segmentet att konkurrera med priset. Det råder fri prissättning men alla följer i princip slaviskt de rekommenderade butikspriser som distributörer tillhandahåller. Jag har suttit på säljmöten med representanter från stora aktörer på den svenska snowboardscenen där de skryter om att de aldrig ändrar de ordinarie priserna (utifrån mina rekommenderade priser) på hårdvara som om det vore en fin gest mot mig som distributör. Som distributör tycker i alla fall jag att priskonkurrens är bra och jag kunde inte bry mig mindre om vilka priser en butik sätter på "mina" prylar. Det fins en otrolig ängslighet bland svenska hårdvaruförsäljare och i princip ingen vågar göra något som sticker ut från det vanliga. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Tillbaka
Topp