Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 983198" data-attributes="member: 32948"><p>Min kvalificerade gissning är att de här aktörerna använder sig av en självständig generalagent i varje land/område. Dessa har olika rutiner och omkostnader samt olika syn på att ge rabatt till storkunder. Därtill vet jag inte hur de jobbar med att säkra valuta och jobba med de fluktuationerna - "vinnaren" här kan ju säkert kränga lagg <em>lite</em> billigare än konkurrenten. </p><p>Då tillverkaren inte har kontroll över varje generalagent kommer priserna då att spreta. Upp till 30-40% prisdifferens för kunden är säkert inte omöjligt i en del fall när alla olika faktorer samverkar. </p><p></p><p>***</p><p>Vad vissa tillverkare inte verkar ha insett, är att konsumenten nu agerar på en internationell marknad medans distributionsledet är kvar i det nationella tänket, där alla har sitt revir. Konsumenten är bara ett knapptryck från att kolla priset hos en återförsäljare i en annan butik, kanske i ett annat land med en annan generalagent. </p><p>Orsaken här är inte att den (t.ex. svenska) generalagenten skulle vara "girig" eller "roffa åt sig" en större del av kakan än nödvändigt. </p><p>Nån annan generalagent är större och har möjlighet att pressa ner priserna - och de generalagenterna som har högre inköpspriser/omkostnader kan inte göra så mycket. </p><p>Lösningen är att tillverkaren måste kapa en del av generalagentens uppgift. Tillverkaren måste ha central lagerhållning och erbjuda i stort sett samma pris till alla kunder - vilket leder till att produkterna kostar lika överallt. Då spelar det ingen roll om man köper skidan online eller i butik, vilket jag tror gynnar alla parter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 983198, member: 32948"] Min kvalificerade gissning är att de här aktörerna använder sig av en självständig generalagent i varje land/område. Dessa har olika rutiner och omkostnader samt olika syn på att ge rabatt till storkunder. Därtill vet jag inte hur de jobbar med att säkra valuta och jobba med de fluktuationerna - "vinnaren" här kan ju säkert kränga lagg [i]lite[/i] billigare än konkurrenten. Då tillverkaren inte har kontroll över varje generalagent kommer priserna då att spreta. Upp till 30-40% prisdifferens för kunden är säkert inte omöjligt i en del fall när alla olika faktorer samverkar. *** Vad vissa tillverkare inte verkar ha insett, är att konsumenten nu agerar på en internationell marknad medans distributionsledet är kvar i det nationella tänket, där alla har sitt revir. Konsumenten är bara ett knapptryck från att kolla priset hos en återförsäljare i en annan butik, kanske i ett annat land med en annan generalagent. Orsaken här är inte att den (t.ex. svenska) generalagenten skulle vara "girig" eller "roffa åt sig" en större del av kakan än nödvändigt. Nån annan generalagent är större och har möjlighet att pressa ner priserna - och de generalagenterna som har högre inköpspriser/omkostnader kan inte göra så mycket. Lösningen är att tillverkaren måste kapa en del av generalagentens uppgift. Tillverkaren måste ha central lagerhållning och erbjuda i stort sett samma pris till alla kunder - vilket leder till att produkterna kostar lika överallt. Då spelar det ingen roll om man köper skidan online eller i butik, vilket jag tror gynnar alla parter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Tillbaka
Topp