Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dannedieharder" data-source="post: 983662" data-attributes="member: 14886"><p>Som jag skriver så sköter butikerna redan en del av sponsringen. Att däremot fabrikören/europadistributören skulle lägga en slant på på att stödja framtida åkare och småtävlingar som tex. NM, det kommer aldrig hända, desto längre bort man kommer från pengarna desto svårare att få del av dom.</p><p></p><p>MMs resonemang är ju synonymt med det mesta i dagens samhälle. Vore ju dock djävligt trist om vi om tio år inte kan ha två svenskar på pallen i en WC tävling bara för att svenskarna är snåla. Vad gör två-tre tusen kr per år för skillnad i en aktiv skidåkares vinterbudget? just ingen, det är ju för fan bara en helg i valfri skidort. </p><p></p><p>Min grundsyn är att agenter och distributörer gör inihelvete myclet för skidåkningen/snowboardåkningen i Sverige.</p><p>Grundfrågan kvarstår dock, varför är hårdvara så dyrt i Sverige gentemot vissa andra delar av EU.</p><p>Som jag ser det ligger inte det stora prispåslaget i grossistled utan snarare i butiksled. Handlaren känner att han inte kan sänka sitt grundpris därför att han endast säljer ett eller max två skidpar av en modell till fullpris resten går på rea. </p><p>Om handlaren dock skulle sänka priset med 15-20% ( grossisten får självklart stödja med att gå ner någon procent) direkt skulle han antagligen få sälja merparten till detta pris (om han gjort hemläxan och har rätt sortiment hemma) istället för att pengarna går till Tyskland.</p><p>Alla blir glada! Utom tysken då.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dannedieharder, post: 983662, member: 14886"] Som jag skriver så sköter butikerna redan en del av sponsringen. Att däremot fabrikören/europadistributören skulle lägga en slant på på att stödja framtida åkare och småtävlingar som tex. NM, det kommer aldrig hända, desto längre bort man kommer från pengarna desto svårare att få del av dom. MMs resonemang är ju synonymt med det mesta i dagens samhälle. Vore ju dock djävligt trist om vi om tio år inte kan ha två svenskar på pallen i en WC tävling bara för att svenskarna är snåla. Vad gör två-tre tusen kr per år för skillnad i en aktiv skidåkares vinterbudget? just ingen, det är ju för fan bara en helg i valfri skidort. Min grundsyn är att agenter och distributörer gör inihelvete myclet för skidåkningen/snowboardåkningen i Sverige. Grundfrågan kvarstår dock, varför är hårdvara så dyrt i Sverige gentemot vissa andra delar av EU. Som jag ser det ligger inte det stora prispåslaget i grossistled utan snarare i butiksled. Handlaren känner att han inte kan sänka sitt grundpris därför att han endast säljer ett eller max två skidpar av en modell till fullpris resten går på rea. Om handlaren dock skulle sänka priset med 15-20% ( grossisten får självklart stödja med att gå ner någon procent) direkt skulle han antagligen få sälja merparten till detta pris (om han gjort hemläxan och har rätt sortiment hemma) istället för att pengarna går till Tyskland. Alla blir glada! Utom tysken då. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Tillbaka
Topp