Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="liedholm" data-source="post: 983982" data-attributes="member: 68190"><p><strong>Off Topic</strong></p><p>Ha! Kanske borde alla (med alla menar jag ffa dig) som inte har koll på livsmedelslogistik sluta komma med smarta åsikter om livsmedelshandel. Faktum är att om det bara hade varit möjligt att lösa ut logistiken så skulle 95% av de svenska mataffärerna få lägga ner till förmån för näthandel från utlandet.</p><p></p><p>__________________________________________________________________________</p><p><strong>On Topic</strong></p><p>Min högst personliga spekulation är att den avgörande faktorn till svårigheten för t ex skidhandlare med markbutik i Sverige stavas "det svenska skattetrycket". Något som de allra, allra flesta av oss inte tänker på är hur låg svenskens reella köpkraft på hemmaplan egentligen är. Har man en bruttolön på 25.000/månad betalar man uppskattningsvis mellan 10-15.000 i ren skatt. Resterande 10.000 är den reella köpkraften. Med dessa pengar ska man betala alla sina räkningar, hyra, ev billån, drivmedel, busskort, mat etc. Pengarna som sedan blir kvar är de som, åtminstone jag, har att lägga på skidåkning. Det är därmed inte så konstigt att de flesta jagar lägsta priset på de skidor man vill ha. </p><p></p><p>För många barnfamiljer handlar avvägningen om barnen ska få nya skidor och man åker i Vallåsen. Eller om de gamla skidorna/pjäxorna duger ett år till och man har råd med den där sportlovsveckan i Lindvallen som hela familjen längtar efter. För mig, och troligen många andra, handlar avvägningen om huruvida jag ska betala en/flera tusenlappar extra för att grabbarna på Skistore ska kunna åka till Andermatt eller om jag handlar från Tysken och lägger de där tusenlapparna på en egen resa till Andermatt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="liedholm, post: 983982, member: 68190"] [b]Off Topic[/b] Ha! Kanske borde alla (med alla menar jag ffa dig) som inte har koll på livsmedelslogistik sluta komma med smarta åsikter om livsmedelshandel. Faktum är att om det bara hade varit möjligt att lösa ut logistiken så skulle 95% av de svenska mataffärerna få lägga ner till förmån för näthandel från utlandet. __________________________________________________________________________ [b]On Topic[/b] Min högst personliga spekulation är att den avgörande faktorn till svårigheten för t ex skidhandlare med markbutik i Sverige stavas "det svenska skattetrycket". Något som de allra, allra flesta av oss inte tänker på är hur låg svenskens reella köpkraft på hemmaplan egentligen är. Har man en bruttolön på 25.000/månad betalar man uppskattningsvis mellan 10-15.000 i ren skatt. Resterande 10.000 är den reella köpkraften. Med dessa pengar ska man betala alla sina räkningar, hyra, ev billån, drivmedel, busskort, mat etc. Pengarna som sedan blir kvar är de som, åtminstone jag, har att lägga på skidåkning. Det är därmed inte så konstigt att de flesta jagar lägsta priset på de skidor man vill ha. För många barnfamiljer handlar avvägningen om barnen ska få nya skidor och man åker i Vallåsen. Eller om de gamla skidorna/pjäxorna duger ett år till och man har råd med den där sportlovsveckan i Lindvallen som hela familjen längtar efter. För mig, och troligen många andra, handlar avvägningen om huruvida jag ska betala en/flera tusenlappar extra för att grabbarna på Skistore ska kunna åka till Andermatt eller om jag handlar från Tysken och lägger de där tusenlapparna på en egen resa till Andermatt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Finns det någon framtid för hårdvaruförsäljning i Sverige?
Tillbaka
Topp