Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det någon som helst fördel med skidor utan rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 1004963" data-attributes="member: 46762"><p>Ja, och väl i sladd är en vanlig ickerockad skida mycket effektivare då den har mer yta och kontakt med underlaget. </p><p>Jag gör det enkelt att förstå. Jag antar att du har körkört. Bromssträckan vid en inbromsning är inte bara beroende av hur bra bromsar och däck man har. Reaktionstiden är minst lika viktig. En rockad skida, speciellt en skida som även har omvänd skärning, är betydligt snabbare att ställa om och positionera där man vill ha den (reaktionstiden). Att den sedan inte är lika optimal som en skida med fullt spann när det gäller att bromsa in (bromsar och däck) betyder inte att den är svårare att få stopp på. Jag tror de flesta med lite kött på benen håller med mig om att en rockad skida är klart snabbare att snabbt få stopp på vid skogsåkning.</p><p></p><p>Rockad skida -> Lättare att trycka genom djupsnö pga mindre motstånd</p><p>Mindre motstånd -> Snabbare genom pudret</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 1004963, member: 46762"] Ja, och väl i sladd är en vanlig ickerockad skida mycket effektivare då den har mer yta och kontakt med underlaget. Jag gör det enkelt att förstå. Jag antar att du har körkört. Bromssträckan vid en inbromsning är inte bara beroende av hur bra bromsar och däck man har. Reaktionstiden är minst lika viktig. En rockad skida, speciellt en skida som även har omvänd skärning, är betydligt snabbare att ställa om och positionera där man vill ha den (reaktionstiden). Att den sedan inte är lika optimal som en skida med fullt spann när det gäller att bromsa in (bromsar och däck) betyder inte att den är svårare att få stopp på. Jag tror de flesta med lite kött på benen håller med mig om att en rockad skida är klart snabbare att snabbt få stopp på vid skogsåkning. Rockad skida -> Lättare att trycka genom djupsnö pga mindre motstånd Mindre motstånd -> Snabbare genom pudret [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det någon som helst fördel med skidor utan rocker?
Tillbaka
Topp