Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det någon som helst fördel med skidor utan rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SiSt" data-source="post: 980898" data-attributes="member: 68917"><p>Som alt annet i skikonstruksjon er det glidende overganger og i mine øyne helt umulig å lage en ski som er perfekt til "alt".</p><p></p><p>Fordelen med normalt spenn er jo selvfølgelig at du har full kantkontakt uansett kantingsvinkel, og dermed alltid er på skjær. Ulempen med det er da at du alltid er på skjær, og det er vanskelig å kjøre sladdsvinger. En annen fordel med ski med spenn er at de har mer "pop" ut av svingene, ettersom de flekser "lenger" og man dermed lagrer mer energi i skiene i en sving. Den drøyeste skien jeg noengang har kjørt på var en <a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/nordica/dobermann-spitfire-pro-edt.html" target="_blank">Nordica Doberman Spitfire Pro EDT</a> i 178cm. Masse spenn, kort radie, karbon bladfjærer oppå skiene for å øke trykket på tuppene, helt latterlig kantgrep, totalt utilgivende, fullstendig ubrukelig i noe annet enn hard eller isete pist.</p><p></p><p>I offpist ser jeg ingen ulemper med rocker. Skiene blir lettere å kontrollere, det er lettere å kvitte seg med fart, skiene går bedre i slagete føre, tuppene hekter ikke i skare/gjennomslagsføre, skiene planer opp i løssnø tidligere, etc. etc. etc.</p><p></p><p>Jeg har ingen problemer med å legge "railroadtracks" på ski med rocker og kort effektiv kantlengde, men man må være bestemt i overgangene mellom svingene. Hvis man nøler med å få skiene fra en kant til en annen, så oppleves skien mer diffus, og det er lettere å begynne å rotere på tvers av fartsretningen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SiSt, post: 980898, member: 68917"] Som alt annet i skikonstruksjon er det glidende overganger og i mine øyne helt umulig å lage en ski som er perfekt til "alt". Fordelen med normalt spenn er jo selvfølgelig at du har full kantkontakt uansett kantingsvinkel, og dermed alltid er på skjær. Ulempen med det er da at du alltid er på skjær, og det er vanskelig å kjøre sladdsvinger. En annen fordel med ski med spenn er at de har mer "pop" ut av svingene, ettersom de flekser "lenger" og man dermed lagrer mer energi i skiene i en sving. Den drøyeste skien jeg noengang har kjørt på var en [url=https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/nordica/dobermann-spitfire-pro-edt.html]Nordica Doberman Spitfire Pro EDT[/url] i 178cm. Masse spenn, kort radie, karbon bladfjærer oppå skiene for å øke trykket på tuppene, helt latterlig kantgrep, totalt utilgivende, fullstendig ubrukelig i noe annet enn hard eller isete pist. I offpist ser jeg ingen ulemper med rocker. Skiene blir lettere å kontrollere, det er lettere å kvitte seg med fart, skiene går bedre i slagete føre, tuppene hekter ikke i skare/gjennomslagsføre, skiene planer opp i løssnø tidligere, etc. etc. etc. Jeg har ingen problemer med å legge "railroadtracks" på ski med rocker og kort effektiv kantlengde, men man må være bestemt i overgangene mellom svingene. Hvis man nøler med å få skiene fra en kant til en annen, så oppleves skien mer diffus, og det er lettere å begynne å rotere på tvers av fartsretningen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det någon som helst fördel med skidor utan rocker?
Tillbaka
Topp