Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det något alternativ till Blizzard Zero G 95 ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1325823" data-attributes="member: 12152"><p>Det finns ju en uppsjö av tänkbara skidor. ZeroG betraktar jag som ett säkert, men också något slätstruket val. Det är en skida som är bra på mycket och som inte gör bort sig i någon aspekt som turkompanjon, men samtidigt är en aning karaktärslös i en del aspekter. I den viktklassen är det ganska glest med högpresterande skidor dock. </p><p></p><p>Jag hade tagit mig en funderare på hur åkaren ser på att gå upp något i vikt på skidan och välja lättast tänkbara bindning istället. Sätter man gränsen runt 1500 gram får man möjlighet att få lite bredare utbud i egenskaper när det gäller åkningen. Tex: </p><p></p><p>Atomic Backland 102 - Snällare flex, mer flyt och en silkeslen snökontakt med en dämpning som imponerar för viktklassen 1400 gram. Det är ett tydligt steg från den mer traditionella ZeroG till mer dynamik och flex, vilket jag tycker är roligare i mjuk snö. Men det är inget som den 55-årige toppturstightbralleösterrikaren väljer å andra sidan. Backland 95 finns ju också, men personligen gillar jag 102:an mer med den lekfullhet den tillför tack vare ett uns av släktskap med BentChetler-serien. </p><p></p><p>Extrem Fusion 95 Carbon/Carbon Ultra - Mycket freeride i formen, mycket topptur i konstruktionen. Väldigt väl avvägd geometri och svänger rejält när det är fast, men den tightare radien belastar inte i åkning i djupare snö tycker jag. Mångsidig som fasen. Det är lite oklart vad som egentligen skiljer mellan den skida som idag kallas 95 Carbon och den som kallas 95 Carbon Ultra nu för tiden. Men det är en lyckad modell som bör beaktas. </p><p></p><p>Black Diamond Helio Carbon 95 - Också en trevlig skida. Lite mer behärskad i sväng, framförallt i returen. Spårar ok även i fast pist så länge det inte blir isigt. Den är ganska lik i egenskaperna som ZeroG 95 så den tror jag du hade gillat. Ofta svår att hitta på bra deal dock, men än så länge kanske det finns fjolårs kvar. Ett roligare, men fortfarande lätt konservativt val, vilket bör tilltala ZeroG-åkaren. </p><p></p><p>Dynafit Tigard 97 - Kan vara värt en titt. Den har jag inte testat, men Dynafit börjar få generellt få ordning på sina skidor. Måttmässigt vettig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1325823, member: 12152"] Det finns ju en uppsjö av tänkbara skidor. ZeroG betraktar jag som ett säkert, men också något slätstruket val. Det är en skida som är bra på mycket och som inte gör bort sig i någon aspekt som turkompanjon, men samtidigt är en aning karaktärslös i en del aspekter. I den viktklassen är det ganska glest med högpresterande skidor dock. Jag hade tagit mig en funderare på hur åkaren ser på att gå upp något i vikt på skidan och välja lättast tänkbara bindning istället. Sätter man gränsen runt 1500 gram får man möjlighet att få lite bredare utbud i egenskaper när det gäller åkningen. Tex: Atomic Backland 102 - Snällare flex, mer flyt och en silkeslen snökontakt med en dämpning som imponerar för viktklassen 1400 gram. Det är ett tydligt steg från den mer traditionella ZeroG till mer dynamik och flex, vilket jag tycker är roligare i mjuk snö. Men det är inget som den 55-årige toppturstightbralleösterrikaren väljer å andra sidan. Backland 95 finns ju också, men personligen gillar jag 102:an mer med den lekfullhet den tillför tack vare ett uns av släktskap med BentChetler-serien. Extrem Fusion 95 Carbon/Carbon Ultra - Mycket freeride i formen, mycket topptur i konstruktionen. Väldigt väl avvägd geometri och svänger rejält när det är fast, men den tightare radien belastar inte i åkning i djupare snö tycker jag. Mångsidig som fasen. Det är lite oklart vad som egentligen skiljer mellan den skida som idag kallas 95 Carbon och den som kallas 95 Carbon Ultra nu för tiden. Men det är en lyckad modell som bör beaktas. Black Diamond Helio Carbon 95 - Också en trevlig skida. Lite mer behärskad i sväng, framförallt i returen. Spårar ok även i fast pist så länge det inte blir isigt. Den är ganska lik i egenskaperna som ZeroG 95 så den tror jag du hade gillat. Ofta svår att hitta på bra deal dock, men än så länge kanske det finns fjolårs kvar. Ett roligare, men fortfarande lätt konservativt val, vilket bör tilltala ZeroG-åkaren. Dynafit Tigard 97 - Kan vara värt en titt. Den har jag inte testat, men Dynafit börjar få generellt få ordning på sina skidor. Måttmässigt vettig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Finns det något alternativ till Blizzard Zero G 95 ?
Tillbaka
Topp