Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
FIS skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PeterH" data-source="post: 1036740" data-attributes="member: 82038"><p>Jag åker numera nästan bara på FIS lagg.</p><p>Tyckte inte butikslaggen var tillräckligt vridstyva längre.</p><p></p><p>Här är mina erfarenheter FWIW.</p><p></p><p>SL</p><p>Herr standard är 165 cm R 12.5</p><p>Dam 155-158 cm (R12 tror jag)</p><p>Radien är teoretisk radie ritad när skidan ligger platt mot golvet.</p><p>Sen får den vara olika mjuk så man kan finna relativt lättåkta lagg här trots allt.</p><p>Endast de bättre åkarna brukar få välja hårdhet.</p><p> </p><p>Hårdheten varierar inte så mycket mellan märkena och exemplaren.</p><p>Atomic/Salomon mäter nedböjning i mm fram och bak. Tex 27/37 är standard</p><p>Fisher har en siffra i slutet av serienummret. 46, 48, 50 upp till 62 (mjukast)</p><p>Mjukare kan vara svårt att få tag på.</p><p></p><p>FIS laggen har en bättre uppbyggnad o kärna och är därmed vridstyvare.</p><p>De har mjukare stål i kanterna vilket gör att man får dem betydligt vassare men behöver brynas ofta.</p><p>Belaget är öppnare och suger mer valla så de mår bra av att vallas oftare.</p><p></p><p>GS</p><p>Radien har ökat med tiden.</p><p>Bra lagg är Dam GS R23 (mäter ofta ca 25-26)</p><p>Är du stark och på i svängarna så finns det herr R27 (mäter ofta ca 29)</p><p>Nya Dam har R30 och kskulle kunna vara ett alternativ då de kan vara riktigt mjuka.</p><p></p><p>SL finns nya att köpa och en hel del begagnat.</p><p>Kul men jobbiga att åka på en hel dag.</p><p>Rätt slipade är de rimligt säkra i fater upp till 65 km/h</p><p></p><p>GS finns det ännu mer av då köpkretsen är mindre.</p><p>De är trista i farter under 40 km/h.</p><p></p><p>Salomon har faktiskt släppt en FIS skida på 175 cm R16 i år.</p><p>Gissar att den är tänkt till tränare etc.</p><p></p><p>Om du är på och bra så kommer du att ha fantastikst kul på ett par FIS lagg!</p><p>Lycka till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PeterH, post: 1036740, member: 82038"] Jag åker numera nästan bara på FIS lagg. Tyckte inte butikslaggen var tillräckligt vridstyva längre. Här är mina erfarenheter FWIW. SL Herr standard är 165 cm R 12.5 Dam 155-158 cm (R12 tror jag) Radien är teoretisk radie ritad när skidan ligger platt mot golvet. Sen får den vara olika mjuk så man kan finna relativt lättåkta lagg här trots allt. Endast de bättre åkarna brukar få välja hårdhet. Hårdheten varierar inte så mycket mellan märkena och exemplaren. Atomic/Salomon mäter nedböjning i mm fram och bak. Tex 27/37 är standard Fisher har en siffra i slutet av serienummret. 46, 48, 50 upp till 62 (mjukast) Mjukare kan vara svårt att få tag på. FIS laggen har en bättre uppbyggnad o kärna och är därmed vridstyvare. De har mjukare stål i kanterna vilket gör att man får dem betydligt vassare men behöver brynas ofta. Belaget är öppnare och suger mer valla så de mår bra av att vallas oftare. GS Radien har ökat med tiden. Bra lagg är Dam GS R23 (mäter ofta ca 25-26) Är du stark och på i svängarna så finns det herr R27 (mäter ofta ca 29) Nya Dam har R30 och kskulle kunna vara ett alternativ då de kan vara riktigt mjuka. SL finns nya att köpa och en hel del begagnat. Kul men jobbiga att åka på en hel dag. Rätt slipade är de rimligt säkra i fater upp till 65 km/h GS finns det ännu mer av då köpkretsen är mindre. De är trista i farter under 40 km/h. Salomon har faktiskt släppt en FIS skida på 175 cm R16 i år. Gissar att den är tänkt till tränare etc. Om du är på och bra så kommer du att ha fantastikst kul på ett par FIS lagg! Lycka till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
FIS skidor
Tillbaka
Topp